Storytel Awards 2024 visar hur långt ljudboken kommit

Sören Olsson mottar Hederspriset på Storytel Awards 2024. Foto: Kajsa Göransson/Storytel.

Ett antal värdiga vinnare hyllades på Storytel Awards 2024. Men den stora vinnaren är ljudboken och lyssnarna. Under minglet surrades det om AI, betyg och hur ljudbokens status trots allt förändrats.

Storytel Awards 2024 hölls i anrika Cirkus på Djurgården. Teatern invigdes den 25 maj 1892. Vid den tiden var ljudbok fortfarande ett okänt begrepp i Sverige. Thomas Edison hade dock redan 1877 uppfunnit fonografen som kunde lagra ljud på cylinder och sedan spela upp dessa. Den första inspelningen gjordes av Edison som läste versen “Mary Had a Little Lamb”.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Faktum är att ett av de användningsområden som Edison såg framför sig var fonografiska böcker som skulle kunna “tala till blinda utan att de behövde anstränga sig”. Inledningsvis var dock lagringskapaciteten begränsad till 4 minuter. När man övergick till skiva utökades det till 12 minuter vilket kanske räcker till en novell men inte en roman.

Snabbspola förbi vinylskivor, kassettband, CD-skivor och MP3-spelare till streaming via mobiltelefoner så har vi förflyttat oss från Cirkus 1892 till Cirkus 2024 och en fest där Sveriges bästa ljudböcker skulle hyllas.

Hederspriset delas ut av Synskadades Stiftelse varje år i samband med Storytel Awards. Priset går till en person, ett företag eller en organisation som har gjort något alldeles särskilt för att främja ljudbokens utveckling och spridning. I år gick det till Sören (Olsson) och Anders (Jacobsson) vars stora succé Sune faktiskt började som en berättelse för radio. Den första boken kom ut på Hegas 1984 och alltså firar 40 år i år.

Det var många bra tacktal på scen. Vinnaren i Spänningskategorin Anders Nilsson är erfaren manusförfattare till Johan Falk, men ny som författare. Han hade förvånad upptäckt att i ljudböcker är det kutym att klippa bort motsvarigheten till filmens eftertexter – där författaren tackar alla som hjälpt till bakom kulisserna. Som förläggare, redaktör och många fler. Något jag själv reflekterat över ibland, skulle inte ljudbokslyssnare vara intresserade av att höra författarens tack?

Storytelgrundaren Jonas Tellander avslöjade under minglet av visionen när man startade ljudboksgalan var att e dag arrangera den i Globen (numera Avicii Arena). Man kan väl konstatera att Cirkus var ytterligare ett steg mot det målet. Om man nu vill ha något större eller nöja sig med det mer intima?

Helt klart är att galan blivit mer attraktiv för varje år. Det fanns en tid när pristagarna inte ville komma om de inte visste att de skulle vinna. Numera dyker alla (?) finalister upp om de har möjlighet.

Om du inte redan läst på sociala medier eller i andra medier vilka som faktiskt vann så hittar du dessa längre ner.

Men mer intressant är väl vad det snackades om under välkomstminglet, middagen (under prisutdelningen) och på efterfesten? Svaret på den frågan beror på vem du frågar.

Många var i alla fall nyfikna på vem författaren är som ansträngt sig utöver det vanliga för att kunna sätta låga betyg på författarekollegors ljudböcker.

Programledaren för kvällen, komikern Sissela Benn (som för övrigt spelat Sunes mamma på film), kunde därför presentera vinnaren i den extra kategorin Årets mobbare. Nej, jag bara skojar – just det skämtet drog hon inte. Däremot kan man konstatera att hon bjöd på den humor som alltid behövs för att den här typen av kvällar inte ska bli alltför stel och hyperseriös.

Några författare tycker förstås att denne mobbare borde hängas ut offentligt på alla moderna skampålar. Andra konstaterade att det viktigaste är att skärpa reglerna för vem som kan sätta betyg på en ljudbok. Exempelvis att bara låta betalande användare som lyssnat på minst halva boken att göra det. Alla de tre stora tjänsterna har sagt till Förlagspodden att de tittar på olika lösningar.

Vad skvallrades det mer om då? Ja, kanske det faktum att ljudböcker trots en kändistät ljudboksgala och det faktum att ljudboken är större än den tryckta boken (om man jämför sålda exemplar med antal lyssningar) så behandlas den fortfarande med skepsis på många håll (kultursidor och skolpolitiker).

AI-röster är en annan aktuell fråga som är på väg att förverkliga Edisons vision på ett sätt som han knappast kunde föreställa sig då. Eller kanske kunde han det med tanke på att han faktiskt låg före tekniken med många av sina idéer.

Inläsaren och skådespelaren Katarina Ewerlöf (som vann två priser) är uttalat tveksam till AI-röster och hon passade på att göra en liten kupp på scen när hon höll sitt första tacktal. Hon menade att AI aldrig kan ge samma dimensioner och inlevelse som en människa som läser eller tolkar en text.

Hon är inte ensam. Om man använder ett verktyg som AI så går det mänskliga i konsten förlorad, är resonemanget. Så kan det naturligtvis vara.

Men, man kan också se tillbaka på där ljudboken har sitt ursprung. En möjlighet att ta till sig en berättelse för den som inte har möjlighet att läsa den. Oavsett om det beror på att man ännu inte hunnit lära sig, som ett litet barn eller fortfarande har svårigheter i vuxen ålder på grund av dyslexi, synfel eller andra typer av hinder.

För alla dessa personer som idag kan njuta av att nästan alla böcker är tillgängliga, vilket de inte var för tjugo år sedan, är AI löftet om en hundraprocentig tillgänglighet. Löftet om att precis alla böcker i världen faktiskt kan läsas upp. Även de som förlaget inte har råd att låta läsa in med en professionell skådespelare.

En fråga som bara besvarades med ett leende, skratt eller hostningar under kvällen var dock denna:

Kommer vi att se en ny kategori på Storytel Awards nästa år? Årets AI-röst?

Det känns som att 2025 kanske är för tidigt för det.

Vinnare Storytel Awards – Stora ljudbokspriset 2024:

Roman:

Käraste vänner av Katarina Widholm, uppläst av Katarina Ewerlöf, Historiska media

Motivering: Med romansviten om Betty har Katarina Widholm vunnit lyssnarnas hjärtan. Och som om inte det vore nog har samtliga böcker nominerats till Storytel Awards – en historisk bedrift som nu kröns med att tredje delen når hela vägen och tilldelas Årets ljudbok i romanklassen.
Käraste vänner bjuder på gripande och mångbottnad slukarlyssning om en kvinnas möjligheter, vardag och livsval, om folkhemmets utveckling och kärlekens ofta gåtfulla kraft, framförd med en oöverträffad intensitet. Den gedigna researchen ger berättelsen en fast grund och trovärdighet, utan att skymma de mellanmänskliga relationerna och samhällsförändringarna. Inläsaren Katarina Ewerlöfs röst dansar nära orden och fyller dem med liv. Lyhört tar hon sig an historien och blir ett med romanfigurerna. Hon hostar, bryter på tyska och sjunger med samma intensiva närvaro. Slutresultatet är en svit som vi kommer att bära med oss länge.

Jury Roman: Tara Moshizi, Kerstin Särneö och Jonas Eklöf

Spänning:

Slutet var bara början, Anders Nilsson, uppläst av Jonas Malmsjö, Bokfabriken

Motivering: För en nervkittlande och oerhört spännande thriller i rafflande tempo med en smart, detaljerad och väl genomtänkt intrig som håller en på halster och överraskar gång på gång. Inläsaren tolkar den filmiska handlingen på ett strålande bra sätt, vilket förstärker den totala upplevelsen ytterligare. Vi ser ett nytt grepp inom spänningsgenren vilket förhoppningsvis öppnar dörrar till böckernas magiska värld, även för de mest inbitna serietittarna. 

Jury Spänning: Karin Cellton, Peter Carlén och Agneta Norrgård

Feelgood:

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel, Ruth Kvarnström-Jones, uppläst av Katarina Ewerlöf, Printz

Motivering: I en tid av förändring möter verklighet fiktion och ett stycke kvinnohistoria väcks till liv. Att flera av berättelsens karaktärer har verkliga förlagor, och att spelplatsen går att besöka än idag ger en extra krydda. Med en inlevelse som engagerar och en fingertoppskänsla för både karaktär och situation, förhöjer Katarina Ewerlöfs inläsning en berättelse som redan är något utöver det vanliga. Genom en omsorgsfull inläsning och med en behaglig ton får hon karaktärerna att kliva ut från pappret oavsett om de rör sig i Grand Hötels finare salonger, eller om de slinker in genom personalentrén på Stallgatan. 

Jury Feelgood: Pekka Heino, Sofia Ymen och Stefan Holm

Fakta:

Hur långt är nu? Om cancer, kantstötta kaffekoppar och det eviga hoppet av Jane Oksanen, Bokförlaget Forum

Motivering: “Vi belönar förmågan att gestalta. Konsten att placera oss i en värld som vi inte kände till så att vi verkligen befinner oss där, i ovisshetens väntrum.
Men det här är inte bara en berättelse om en obeskrivligt grym sjukdom, utan också en hyllning till hoppet och medmänskligheten. Det är en påminnelse till oss alla runt omkring om vad den mest basala omtanken kan betyda, som att komma över med lite mat eller skicka ett hjärta i ett sms.

Jury Fakta: Manne Forssberg, Åsa Erlandsson och Lovisa Ohlson

Barn:

Förrädaren, IJustWantToBeCool, Emil Beer, Joel Adolphson, Victor Beer, uppläst av Emil Beer, Rabén & Sjögren

Motivering: För en imponerande bredd i både persongalleri och humor. För oöverträffad knasighet. Och för att författarna förstått att barn klarar av att lyssna lääänge – om det är kul.

Jury Barn: Lukas Björkman, Milo Stenroth, 12 år, Lark Gavelin Lewis, 12 år och Amanda Ludvigsson, 9 år

Ungdom:

Tusen gånger starkare, Christina Herrström, uppläst av Ella Schartner, Bonnier Carlsen

Motivering: Med en osviklig känsla för stil skriver årets pristagare fram en historia som tack vare sitt universella tilltal och sin förmåga att klä av både kejsare och invanda strukturer har alla förutsättningar för att bli en svensk klassiker. Vi vill också särskilt lyfta fram bokens inläsare som fångar bokens huvudkaraktär och essens med sin milda men glasklara röst som inte lämnar några tvivel om vad vi som läsare är med om. En sömlös ljudproduktion bidrar till att göra lyssningen komplett.

Jury Ungdom: Nassim Al Fakir, Alle Eriksson och Marcus Barbosa Ferreira

Synskadades Stiftelses Hederspris:

Anders Jacobsson & Sören Olsson

Motivering: Med varm humor och stor berättarglädje har radarparet Sören Olsson och Anders Jacobsson underhållit generationer av barn och föräldrar. De första berättelserna om Sune skrevs direkt för lokalradion i Örebro och blev snabbt populära bland lyssnarna. Strax därefter blev Sune bok för första gången, då “Sagan om Sune” släpptes. Med sina karaktäristiska röster, som blivit ett med karaktärerna, möter författarna nu en ny generation läsare i ljudbokstjänsterna, där deras böcker om Sune, Bert och Håkan-Bråkan är några av de absolut mest lyssnade barnböckerna i dag. I år firar Sören Olsson och Anders Jacobsson 40 år som författare och med hederspriset vill vi tacka för hundratals timmar av läslust, igenkänning och skratt.

Storytel Awards – Stora ljudbokspriset, har funnits sedan 2007 och arrangeras sedan 2015 av Storytel. Det är ett förlagsoberoende pris som korar årets bästa ljudböcker. De mest lyssnade och högst betygsatta böckerna utgivna under tävlingsperioden (1 januari – 31 december) från alla svenska förlag som finns i Storytel kan nomineras av förlagen. Därefter röstar folket fram tre finalister bland dessa som lämnas över till jurygrupper som gör sitt arbete utan inflytande från Storytel eller affilierade förlag. Tävlingen anordnas och bekostas av Storytel för att lyfta fram ljudboken i Sverige.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.