Bazar fyller fem år, går ihop med Max Ström och flyttar in med Bonnierförlagen på Sveavägen. Men att fortsatt vara det snabba och flexibla förlaget är inga problem, säger förlagschef Rebecka Leffler. Det finns i förlagets DNA. Utmaningarna framöver ligger på ett helt annat håll.
När Bazar startade som Strawberry Publishing för fem år sedan var det som uppstickarförlaget. Det nya, unga förlaget som skulle förändra branschen – nytänkande, flexibilitet och snabbfothet var utmärkande drag. Förlagschef Rebecka Leffler rekryterades från Bonnier, liksom flera andra medarbetare. Efter ett år som Strawberry köptes förlaget av Bonnierförlagen och bytte namn till Bazar, ett varumärke som redan fanns inom Strawberry.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Sedan starten har mycket hänt.
– Vi har etablerat oss, tagit en position som ett framgångsrikt och professionellt förlag. Vi är det här personliga, nyfikna, snabbfotade och engagerade förlaget, säger Rebecka Leffler.
Hon har arbetat med att bygga en organisation med många olika kompetenser där alla är engagerade och insatta, med korta beslutsvägar och stor delaktighet. Förlaget vill förmedla en personlig och familjär känsla, en sammanhållning som författare vill vara en del av. Spontana besök av förlagets författare uppmuntras. I och med flytten till Sveavägen kommer Bazar att dela lokal med Max Ström, men det familjära kommer inte att försvinna.
– Det är något vi verkligen kommer att fokusera på och jag tror inte att det blir ett hinder i våra nya lokaler. Det är två förlag som ska samsas, två starka varumärken som ska fortsätta förädlas, och samtidigt ska vi bygga ett hem till våra respektive förlags författare. Men förändringen är främst internt, vi behöver anpassa vår organisation, tänka nytt och utveckla hur vi jobbar. Det stärker vår kompetens och är bra för dynamiken.
Bazar och Max Ström delar publicistisk chef i Anders Sjöqvist. Samma utgivningslinje som tidigare, att Max Ström står för illustrerade fackböcker och Bazar för sakprosa, kommer att vara ännu tydligare framöver. Bazar ger ut mellan 35 och 40 titlar per år, varav cirka 25 är skönlitteratur. Framöver räknar Rebecka Leffler med att den samlade fackboksutgivningen för båda förlagen kommer att ligga på mellan 15 och 20 titlar.
– Det har väl inte undgått någon att fackboken har stora utmaningar idag. Vi har under 2023 verkligen försökt bottna i vilken typ av bok, vilken typ av avsändare och vilka ämnen som konsumenten faktiskt lägger pengar på. Det arbetet fortsätter under 2024. Men facklitteraturen på Bazar går inte ner, den ökar i omsättning, säger Rebecka.
Max Ström har arbetat med att utforska nya sätt att sälja, bland annat genom att ge ut författare som redan har en plattform och följare. Just det har varit en stor framgång, säger Rebecka Leffler. Boken får en tydlig avsändare som kan sitt ämne och har en målgrupp som redan har ett intresse. Om inte för ämnet, så för författaren.
– Det gör ju att man väldigt direkt når ut till potentiella köpare. Då ser vi också att intresset för personen, avsändaren, är viktigt. Man kanske inte köper böcker regelbundet, men följer man en person som är kunnig inom ett ämne man tycker är intressant, eller har ett inspirerande Instagramkonto, och den personen ger ut en bok, då vill du ha boken.
Fackbokens större strukturella utmaningar, med minskade volymer och ökade kostnader, är en fråga som diskuteras, inte bara inom Bonnierförlagen.
– Det är ett samtal som pågår i branschen och där jag upplever att vi inte bara konkurrerar utan diskuterar, alla förlag som jobbar med fackboksutgivning vill förstå vart marknaden är på väg. Var kommer det att stabiliseras? Vilka nivåer? Vilken typ av affär kommer vi att ha? Och en av nyckelfrågorna är ju hur vi ska nå ut med våra böcker till konsumenten, och i vilka kanaler kan man sälja fackböcker idag?
Kontakten med andra förlag var den stora vinsten med tiden utanför Bonnierförlagen, säger Rebecka, kontakter som hon har kvar idag. Men förtjänsterna med att ha ett stort förlagshus bakom sig är en av de stora vinsterna med att bli en del av Bonnierförlagen 2020.
– Det ger oss trygghet, stabilitet och en långsiktighet. Det har gjort att vi kan fokusera mer på våra beslut, vår vardag och vår affär. Vi kan vara starkare i relationerna och samarbetet med våra författare och lämna över infrastrukturen som logistik, övergripande avtal, royaltyutbetalningar, it-system och finance till de med spetskompetens där. Det finns också oerhört mycket kunskap och kompetens på Sveavägen som vi är glada över att vara en del av.
Förra året ökade Bazar omsättningen för skönlitteratur med 45 procent. En stor del av det stod Lucinda Riley för, med den avslutande delen i syster-serien. Hon har varit en stor del av Bazars framgångar sedan starten 2019, men är inte hela förklaringen bakom resultatet. Rebecka Leffler menar att förlaget har hittat ett sätt att arbeta som fungerar där många pusselbitar faller på plats och ger resultat. Det handlar i grunden om en stark utgivning och författarskap som vuxit sedan starten, och som lyfts genom strategiskt arbete med att optimera lanseringen för varje bok.
– Vi har hittat ett framgångsrecept för hur vi bygger våra ekosystem kring våra böcker och lanseringar. Det är synergier mellan marknadsaktiviteter, marknadskommunikation, säljaktiviteter, säljkommunikation och pr-arbetet runt det. Inget av det står på egna ben utan man behöver se helheten och det har vi både lyckats etablera och accelerera under 2023. Framöver vill vi etablera oss ännu starkare som ett av de främsta förlagen på marknaden.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!