Bokrean är inte avgörande för förlaget Idus som främst medverkar eftersom författare och illustratörer vill synas. Så länge det finns en efterfrågan för rean är Idus med, säger förlagets vd Elisabeth Grunditz. Hon ser det som viktigt att kunderna hinner hitta böcker på bokrean, men själva rean behöver inte vara så lång.
Hur har bokrean utvecklats försäljningsmässigt de senaste åren?
– Försäljningsmässigt har det legat ganska stabilt, något lägre siffror förra året än innan, säger Elisabeth Grunditz.
Är bokrean för lång?
– Viktigast är att det finns gott om tid för personal inom bibliotek, sjukvård och skola, som är viktiga kunder för våra barn- och ungdomstitlar om nischade, svåra och tunga ämnen, att upptäcka böckerna. Eftersom bokrean skyltas så långt i förväg och det går att förboka så behöver egentligen inte själva bokrean vara så lång. Kunderna hinner ändå upptäcka och köpa böcker.
Hur ser bokreans framtid ut, kommer den fortfarande att vara relevant?
– Ur ett större perspektiv är det värt att lyfta frågan om en lång bokrea som följs av många andra omfattande kampanjperioder gör att konceptet vattnas ur. Men många verkar gilla bokrean och så länge det finns en efterfrågan är vi gärna med.
Hur påverkar bokrean era strategiska planer för utgivning och lagerhantering?
– Idus har en bred utgivning av böcker men brinner lite extra för böcker om aktuella eller svåra ämnen. Inom den nischen är bokrean inte ett viktigt strategiskt verktyg för utgivningen. Det är böcker som vi menar måste finnas på marknaden och som vi alltid vill ha i lager. Den största anledningen till att vi är med på bokrean är faktiskt att många av våra författare och illustratörer efterfrågar det. Många tycker det är kul att synas i sammanhanget.