Storleken på lagret blir synlig på allvar en gång om året då det ska inventeras för bokslutet. Formatförskjutningen från print till digitalt ökar risken för att bli sittande med för stora upplagor och en tickande nedskrivningsbomb för förlagen.
För rutinerade förläggare kanske det här är elementärt, framför allt för dem som jobbat aktivt med resultat- och balansräkningen. Men för den som nyss startat förlag är det hög tid att förstå vad ett lager av osålda (och ofta till stora delar osäljbara) böcker innebär för risker.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Analysbrevet. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.