Bokrean är för lång och ligger fel i tiden, något som bör diskuteras i branschen. Det säger Jonas Axelsson, vd och förlagschef på Polaris, som menar att förlagen tvingas ta alltför stor hänsyn till bokrean i sin planering.
Hur har bokrean utvecklats försäljningsmässigt de senaste åren?
– Vi kan inte se någon större skillnad i grunden. Så här har det sett ut sedan pandemin försvann.
Är bokrean för lång?
– Ja, med tanke på att online-försäljningen blockar allt hela februari. Den skulle absolut vinna på att vara väldigt kort.
Hur ser bokreans framtid ut, kommer den fortfarande att vara relevant?
– Tveksamt, om den ska ligga kvar vid samma tidpunkt. Tycker att vi på allvar behöver prata om vad som kunde hända för hela årets utgivning om den låg senare, som i maj. Nu påverkas julhandeln och nyhetsutgivningen i minst tre månader på ett alltför utmanande sätt.
Hur påverkar bokrean era strategiska planer för utgivning och lagerhantering?
– Vi tvingas ta alltför stor hänsyn. Lagerhanteringen påverkas bara när det gäller starka och efterfrågade reakryddor, backlist säljs knappt längre på rean.