Bokrean är viktig för att öka intresset för böcker och läsning och det är roligt att anordna aktiviteter för kunder, säger Monika Gustavsson, butikschef på Linköpings bokhandel. Men försäljningsmässigt har julhandeln gått om, och reans relevans för att hitta billiga böcker har minskat i och med webbhandeln.
Hur har bokrean utvecklats försäljningsmässigt de senaste åren?
– Vi är relativt nya aktörer, det här är bara vår andra bokrea som vi kör. Men jag har personal som har jobbat inom bokhandel tidigare också. Bokrean har förändrats, hela shoppinglandskapet har ju förändrats. I och med digitaliseringen så är det mer så att man på webben alltid kan hitta rea någonstans. Reors tidigare kraft har avtagit och det gäller bokrean också. Den var en jättestor, viktig period för bokhandlarna, och är det fortfarande, men nu har julhandeln blivit en större försäljningsperiod.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Är bokrean för lång?
– Ibland så kan man tycka att den är lite lång men den är ju också vad man gör den till. Den är ju lång i och med att den tar både plats i butiken och på våren är man också sugen på nya böcker att komma in och så vidare. Men om man ser rent försäljningsmässigt så var rean tidigare aktiv under en längre period. Nu ser man en hype under en vecka och sedan avtar det. Sen kommer folk in och tittar och man gör ytan lite mindre och flyttar om. Man skulle nog kunna göra perioden lite kortare.
Hur ser bokreans framtid ut, kommer den fortfarande att vara relevant?
– Det är en viktig aktivitet för hela samhället, man lyfter ju det här intresset för böcker och läsning, och det blir en hype i media. Det är ju väldigt viktigt. Efter jul är det en lugn period för oss i bokhandeln och man ser över och rensar lager. Jag tror att det är en viktig aktivitet och jag tror att den kommer att leva vidare, men kanske inte i så stort format som det varit tidigare.
Vilka är de största utmaningarna med att organisera rean?
– Man kommer från en hektisk period med julhandel, och sen är det ju oftast inventering och så vidare. Men det är en rolig aktivitet även om den tar en hel del tid och en stor del av ytan i butiken. Jag tror de flesta bokhandlare tycker att det är en rolig aktivitet att duka upp i butiken och att få bjuda in sina kunder. Så jag tycker inte att det är så stora utmaningar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!