Exklusivitet i bokbranschen – rätt väg eller återvändsgränd?

Är exklusivitet attraktivt? Illustration: Dall-E.

Exklusivt och unikt innehåll är en strategi för Storytel. Är det en klok väg eller en återvändsgränd i kampen om lyssnarna? Vilka slutsatser kan bokbranschen egentligen dra av musik, film och podcasts?

Storytels VD Johannes Larcher har åtskilliga gånger upprepat att bolaget behöver mer exklusivt innehåll som endast finns hos dem och inte hos konkurrenterna. Alternativet mot att slåss om kunderna med unikt innehåll är ett priskrig som inte gynnar någon, är resonemanget.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på AnalysbrevetLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

C N Persson med ny urban fantasy

Anton är lyckligt nyförälskad i flickvännen Nora. Men varför dras hans ögon då mot Sandy gång på gång? Han är inte intresserad av henne. Inte egentligen …