Bokusgruppen lyckades trots ökade kostnader stärka sina marginaler och öka vinsten till 114,9 (94,4) Mkr. Men bokförsäljningen ökade bara i kronor och egna varumärken blir allt viktigare för Akademibokhandeln. VD Maria Edsman intervjuas.
– Det känns väldigt bra att kunna presentera en så här stark rapport efter ett år då vi fått hantera mycket kostnadsökningar, säger Maria Edsman, VD för Bokusgruppen, till Boktugg.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Bokusgruppen släppte alltså sin rapport för helåret 2023 igår. Vi saxar snabbt ur sammanfattningen:
- Nettoomsättningen ökade med 2,7% och uppgick till 1 870,3 (1 822,0) Mkr
- Bruttomarginalen ökade till 42,5 (40,5) %
- EBITA uppgick till 114,9 (94,4) Mkr
- EBITA exkl. jämförelsestörande poster ökade med 40,1 Mkr till 112,9 (72,8) Mkr
- Periodens resultat förbättrades till 40,6 (29,8) Mkr
- Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 2,51 (1,85) SEK
Viktiga händelser under kvartalet
- För Akademibokhandeln fattades beslut om att öppna en ny butik i Tyresö centrum. Butiken kommer att öppna under första kvartalet 2024.
- Sällskapsspelet utsågs till Årets julklapp av HUI, vilket gav försäljningen av spel, som tillhör vårt övriga sortiment, en skjuts i julhandeln. Sedan 2023 säljs delar av vårt övriga sortiment även på Bokus.com.
I en presentation för investerare lyfte Bokusgruppen fram den ökade nettoomsättningen i Q4 på 7,5 % och bruttomarginalen samt att Bokus Online vände en negativ trend under det fjärde kvartalet och ökade igen.
Sålde färre böcker – för mer pengar
I själva rapporten finns det betydligt mycket fler siffror. Exempelvis kan man utläsa att försäljningen av fysiska böcker minskade jämfört med 2022 räknat i antal exemplar, även om man bara redovisar försäljningen i kronor och denna ökade från 1307 till 1311 Mkr.
– Vi redovisar inte försäljningen i volym men vi har höjt priserna på böcker under året så visst är det en minskad volym. Däremot ökade vi faktiskt även i volym under fjärde kvartalet, säger Maria Edsman.
För fysiska böcker framgår även att Akademibokhandelns butiker och ehandel ökade medan Bokus tappade. Akademibokhandeln Online sålde böcker för 77,4 (70,2) Mkr medan Bokus försäljning sjönk till 562,1 (592,5) Mkr.
I rapporten skriver Edsman: ”Vid inledningen av 2023 fanns en oro för hur vår omsättning och lönsamhet skulle påverkas av minskad köpkraft hos konsumenter och ökade kostnader drivet av inflationen. Ett tidigt sjösatt åtgärdspaket skapade beredskap för att hantera en turbulent omvärld, och fokus under året har legat på att öka bruttomarginaler och genom kostnadsbesparingar parera inflationsdrivna kostnadsökningar på bland annat butikshyror och personalkostnader.
När vi nu ser tillbaka på 2023 kan vi konstatera att det genomförda åtgärdsprogrammet och hårt arbete från alla våra dedikerade medarbetare gav mycket goda resultat. Samtidigt har våra lojala kunder fortsatt prioritera böcker, spel och annat från vårt sortiment. Sett till helåret ökade både antalet aktiva kunder och kundernas rekommendationsvilja (NPS).”
Hur ser det ut för 2024, blir det fortsatta hyreshöjningar och ökade personalkostnader?
– Tyvärr har ju inte inflationen kommit ner helt men hyreshöjningarna blir inte lika höga som 2023. Personalkostnaden ökar med 3 procent i avtalet och det är lite mer normalt och vi har tagit höjd för det. Med det starka året vi har i ryggen så ska vi inte behöva dra ner men inte heller upp, säger Maria Edsman.
Alla butiker utom en gick med vinst
Hon berättar att de hela tiden försöker göra vad de kan för att förhandla ner hyrorna. Idag är det bara en enda av kedjans egenägda butiker som inte redovisar ett positivt resultat för 2023.
– Men de har en positiv utveckling så vi hoppas att de också är på plus snart. För övrigt är det jätteroligt att vi kan öppna en butik till nästa vecka, den 23 februari i Tyresö.
Den butiken medräknad finns det nu 95 Akademibokhandeln-butiker, varav 25 franchise. De sistnämndas försäljning ingår inte heller i siffrorna för bokförsäljning ovan, vilket är värt att komma ihåg.
I början av 2024 höjdes pocketpriserna och passerade den magiska gränsen på 100 kr som bokhandlare länge varit rädda för. Nu kostar pocket istället 99, 110 eller 119 kr. Och ofta kombinerat med erbjudandet ”Köp 4 pocket betala för 3”.
– Vi hade inte så mycket val givet de höjningar av fpriset som förlagen gjort. Vi har försökt hålla det under hundralappen. Det är för tidigt att säga vilken effekt det det får. Med inflationen har alla priser gått upp och de gamla prispunkter som gällde tidigare finns inte, säger Maria Edsman.
Bokus försäljning av tryckta böcker fick visserligen ett lyft under fjärde kvartalet men sjönk under helåret med -1,4 % och ligger långt under tillväxtmålet på 10 % per år.
Bokus Play – växande men liten aktör
Den digitala bokförsäljningen då? Jo, procentuellt ökade den mest: +15 procent. Från 43,7 till 50,3 Mkr för helåret 2023 jämfört med 2022. Och eftersom det mesta av detta är abonnemang på Bokus Play så kanske det är intressant att konstatera att ökningen under Q4 var 19 % jämfört med samma period 2022.
– Vi har valt att inte ha en lika framåtlutad strategi som andra aktörer. Vi har ingen ambition att bli en internationell spelare och lägger inte stora pengar på att rekrytera abonnenter. Vi säljer det som ett komplement till pappersboken. Vi växer ju i alla fall snabbare än marknaden., säger Maria Edsman och tillägger snabbt:
– Men vi är fortfarande en väldigt liten aktör och vi kommer aldrig att bli lika stora som de andra. Men vi kan hålla det på en nivå där det inte är olönsamt.
Det enda sättet för Bokus Play att inom överskådlig tid bli en större spelare på ljudboksmarknaden är att köpa någon av de andra aktörerna. Men det är inget troligt scenario även om det skulle kunna vara exempelvis Nextorys genväg till börsen.
Det kommer inte heller att ske några större satsningar på själva plattformen utöver löpande uppdateringar och småjusteringar av appen.
– Bokus Plays största fördel är att vi kan rekrytera i butik. Det har varit lite trögt att få igång men nu rullar det på. Det finns naturligt i säljsamtalet ifall man exempelvis har en lång serie där vissa böcker inte finns i tryck längre då kan vi säga ”känner du till Bokus Play”, säger Maria Edsman.
Egna märkesvaror blir fler
Ett annat område där Bokusgruppen satsar är EMV (egna märkesvaror) som har flera fördelar varav en är högre marginaler än böcker men även att det är produkter som är unika för Akademibokhandeln.
– Våra designsamarbeten drar kunder till butiken där vi ser att det är attraktiva produkter. Sen gjorde vi en satsning på att ta fram egna klassiska brädspel [Kinaschack, Fia med knuff, Schack och Kalaha] som var väldigt lyckat. Vi har även flera egna pysselkit som sålt väldigt bra, säger Maria Edsman och tillägger:
– Vi tittar på olika områden där vi kan göra mer inom EMV.
Bokusgruppen gladde även aktieägarna med att föreslå en höjd utdelning till 3,30 kr från 3,00 kr per aktie. Det bidrog till att aktien lyfte från 34,70 kr dagen före rapporten till 38,70 kr på fredagen efter rapporten. En direktavkastning på 9,5 procent lockade och även 8,5 procent framstår som attraktivt även om detta absolut inte är något investeringsråd.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!