SelmaStories går ihop med Bonniers Bokklubb. Sedan 2016 har redaktionen tipsat om böcker på den egna sajten, men den kommer inte längre att uppdateras. I stället är det i Bonniers Bokklubbs kanaler som boktips, livesändningar och intervjuer kommer att finnas.
När SelmaStories startades 2016 var det för att marknadsföra Bonnierförlagens böcker, utan direkt försäljning. Från att ha varit i det närmaste ett livsstilsmagasin utvecklades sajten till att få en boknördsprofil, där boken kom i absolut fokus. Genom kunniga och relevanta boktips om böcker från alla förlag skapades förtroende.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Då var SelmaStories en del av den centrala kommunikationsavdelningen. Efter en omorganisation för ett och ett halvt år sedan decentraliserades kommunikationsfunktionen och alla förlag fick sin egen marknadsavdelning. SelmaStories flyttades till försäljningsavdelningen och Bonniers bokklubbar och som en utveckling av det går nu SelmaStories upp i Bonniers Bokklubb.
– SelmaStories är en plattform som gör sig bäst på en kommunikationsavdelning, det är framför allt kommunikationsmål som synlighet, räckvidd, engagemang och varumärkeskännedom som vi har jobbat med, inte direktförsäljning. Bonniers Bokklubbar har i sin tur som mål att öka synlighet och räckvidd och engagemang inom samma område som SelmaStories gjort och då blir den här omprioriteringen en perfekt möjlighet att göra det till verklighet, säger Johanna Stenius, avgående teamleader för den digitala redaktionen på Bonniers Bokklubbar och kanalansvarig för SelmaStories. Hon tillägger:
– Målet är att Bonniers Bokklubb, som redan nu sitter på väldigt stor bokkunskap, i framtiden ska bli den självklara kanalen alltid att vända sig till för de bästa boktipsen.
Även om sajten selmastories.se inte längre kommer att uppdateras finns alla artiklar, boktips och annan information kvar. Och är man en inbiten följare ska man känna igen sig även i fortsättningen.
– På Instagram kommer man definitivt att känna igen sig, tanken är att tilltalet ska finnas kvar. Det blir kanske mer innehåll som också handlar om bokklubbar, men man ska hitta samma typ av inspiration som tidigare. Vi kommer också att fortsätta med livesändningar, vi har gjort otroligt många livesändningar med författare sedan fyra, fem år tillbaka.
Johanna Stenius har många höjdpunkter från åren med SelmaStories. I topp hamnar det feministiska priset Årets Selma, som Romanus & Sellling nu tagit över, men hon nämner även perioden med Metoo och akademiskandalen som redaktionen jobbade hårt med.
– Det var en väldigt spännande tid för oss och det passade vår inriktning väldigt bra att jobba med de frågorna.
Det är även en större aspekt på SelmaStories som Johanna tar upp, möjligheten för författare att nå ut och få synlighet för sin fråga, att författaren har kunnat äga sitt budskap i sammanhang som kan vara känsliga, som när Fredrik Ekelund gav ut boken Q om sin transidentitet.
– Många författare har en väldigt varm relation till SelmaStories. Vi började från ingenting och nu har vi byggt upp en relation med många. Kända namn, men också många debutanter som har svårt att nå ut. Det känns som att vi har kunnat betyda någonting för många, säger Johanna som i dagarna lämnar Bonnierförlagen och bokbranschen för att jobba med strategiska sociala mediefrågor och vara gruppledare för en sociala medieredaktion inom en helt annan bransch.
– Men jag hoppas finnas kvar i bokvärlden ändå, eftersom jag frilansar ganska mycket.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.