Våren 2024 lånar teatern stoff från romaner, facklitteratur och tv-serier. Det blir både rejäla kostymbyten av klassiker och nya dramatiseringar av romaner som tidigare inte setts på scen.
Visst finns det plats för både nyskrivna pjäser och klassiska teaterstycken i tolkningar mer eller mindre trogna förlagan. Men det som sticker ut mest under våren 2024 är teatrarnas sug efter stoff från fiktion som inte från början var tänkt att gestaltas på en teaterscen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Filosofiklassiker och lesbisk kärlek
Voltaires filosofilektion “Candide eller optimismen” från 1759 har dramatiserats tidigare, men frågan är om den någonsin andats lika mycket framtid som i Teater Hallands uppsättning “Candide – den bästa av världar”, med premiär 16 februari i Varberg. Det filosofiska sökandet har här utsmyckats med en sci-fi-estetik som bjuder på aliens, rymdfarkoster och robotar. I denna nytolkning letar Candide efter en bättre värld, som inte är plågad av krig, miljöförstöring och klimatförändring.
En mer jordnära dramatisering av romanförlagor blir det då Västerbottensteatern i samarbete med Riksteatern skapar spänning i en liten frireligiös by på 1950-talet. Det är Karin Alfredssons trilogi om Vajlett och Rut som blivit teater. Premiären av denna skildring av (förbjuden) lesbisk kärlek äger rum på Sara kulturhus i Skellefteå 31 januari och turnerar sedan i Sverige till maj 2024.
Stridsberg och Strömquist på Dramaten
På Dramaten i Stockholm dramatiseras Sara Stridsbergs roman “Kärlekens Antarktis”, där berättarrösten tillhör en styckmördad kvinna. Men Stridsberg är också aktuell med ett drama skrivet direkt för scenen på Teater Galeasen i Stockholm. I “En grav för två” gestaltar hon en familj på flykt och anknyter till det antika dramat “Antigone”.
En annan författare som tidigare fått sina serieromaner dramatiserade på Dramaten i Stockholm är Liv Strömquist. Nu är hon tillbaka med det direkt för scenen skrivna dramat “Liv och död Strömquist” som ska handla om “småpåvar, nyfrälsta experter och sexiga föreläsare”. Föreställningen har premiär på Dramaten 7 mars.
Essä och facklitteratur som förlaga
På lilla Teater Moment i Stockholmsförorten Gubbängen tar sig regissören Andreas Boonstra an Stefan Zweigs 480 sidor långa svidande essäistiska skildring av det gamla Europas undergång i “Världen av igår”. Men besökarna behöver inte förvänta sig maratonteater eftersom skådespelarna spelar olika kapitel och favoritberättelser ur boken under föreställningarna.
Även fackprosan tjänar som dramatisk förlaga under våren. Elin Anna Labbas Augustprisade “Herrarna satte oss hit” har dramatiserats av Stina Oscarsson. Pjäsen, som liksom boken tematiserar tvångsförflyttningarna av renskötande samer i Sverige för cirka 100 år sedan, är ett samarbete mellan Giron Sámi Teáhter och Uppsala stadsteater, där den spelas under våren.
“Riket” blir teater
Böckernas inflytande över teaterscenerna är stor i vår alltså. Men det lånas också en del från film och tv. Teaterversionen av Suzanne Ostens “Bröderna Mozart” har urpremiär på Folkteatern i Göteborg 24 februari och på Stadsteatern i Helsingborg blir det rysarkomedi med utgångspunkt i Lars von Triers tv-serie “Riket”. Publiken kan nog räkna med minst ett “danskjävlar!”-utrop från Stig Helmer och de får också möta gamla bekantskaper som Fru Drusse och den konflikträdde chefen Moesgaard. Premiär den 23 mars.
Text: MATS ALMEGÅRD/TT
Två personporträtt på teaterscenen
Kända personers liv bidrar också med stoff till vårens teateruppsättningar.
På Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm blir det den 8 mars urpremiär för “Jussi” – ett porträtt av den världsberömde operasångaren Jussi Björling som längtar bort från skivinspelningar och konserter.
På Malmö stadsteater porträtteras i stället Barbro Alving, alias Bang i dramat som heter just “Bang”. Den kända journalisten, krigskorrespondenten och ”Käringen mot strömmen” får liv i denna monolog med premiär 6 april.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!