Netflix har redan 23 miljoner abonnenter på sitt reklam-subventionerade abonnemang. Skulle reklam i ljudboksappar vara ett alternativ för att bredda målgruppen ytterligare?
Netflix Basic With Ads lanserades i USA och 11 andra länder i november 2022. För USA-kunder kostar abonnemanget 6,99 dollar per månad – mindre än hälften av priset för Standardabonnemanget (15,49 dollar per månad). Det finns dock inte i Sverige ännu.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Enligt Netflix växer antalet abonnenter med annonsalternativet och har idag över 23 miljoner aktiva kunder. Dessutom uppges 30 procent av nya abonnenter välja reklam i de 12 länder där den lanserats, skriver Variety.
Även om en av anledningarna till att välja Netflix och deras konkurrenter är att slippa reklam finns det ändå en vana och därmed acceptans hos tittare eftersom Youtube och de flesta traditionella tv-kanaler är reklamfinansierade.
Frågan är om det skulle fungera för böcker? Antag att Storytel eller någon av dess konkurrenter erbjöd obegränsad lyssning till ett lägre pris för de kunder som accepterar att lyssna på reklam. Hur mycket reklam skulle vara okej? Skulle lyssnarna stå ut med det mellan varje kapitel? Knappast någon vill ha ett reklamavbrott mitt i ett kapitel.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Den andra frågan är om det finns annonsörer som tycker att det är värt att betala för reklamplats i tillräcklig omfattning för att kompensera bortfallet av prenumerationsintäkter. En potentiell grupp annonsörer är givetvis förlagen som idag har svårt att nå ut till läsare och lyssnare. Men för att sälja annonser krävs annonssäljare, det är knappast troligt att man kan förlita sig på självservice. Det gör inte ens Facebook och Google som är störst i världen på annonser numera.
Det verkligt intressanta med Netflix Basic With Ads är ju att den inte är gratis, till skillnad från exempelvis Spotify Free. Reklamen är endast medfinansiering och de selekterar bort kunder som inte är beredda att betala någonting. Vilket i sig höjer värdet för annonsörerna.