Nya lokaler speglar BTJ:s medvetna resa till ett digitalt tjänsteföretag som fortfarande sätter kärnverksamheten i centrum: kunskapen om böckerna. Vid sidan av huvudmarknaden folkbibliotek satsar företaget nu på ytterligare ett område, skolan.
I höstas flyttade BTJ till nya lokaler i Ideon Science Park. Inte långt från det tidigare kontoret i Lund, och med ungefär samma yta, men de nya lokalerna i teknikhubben ska spegla dagens BTJ.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Det företag som vi har idag är ett mycket modernare BTJ som har blivit ett digitalt tjänsteföretag och det ville vi skulle märkas, både för de som arbetar på BTJ, men även genom att positionera oss som ett digitalt tjänsteföretag i ännu större utsträckning, säger företagets vd Anette Grönroos.
Anette Grönroos har varit vd på BTJ i tio år och på den tiden har mycket hänt.
– Den absolut största förändringen tog vi ett beslut kring för tio år sedan, det var att bygga vår verksamhet kring vår kärnverksamhet. Den är ju kunskap och metadata om litteratur, men det var då inte den viktigaste delen av vår verksamhet. Det viktigaste för oss då var att ha de stora mediaavtalen, men med den nya inriktningen skulle vi primärt vara en informationstjänstleverantör, inte en medialeverantör.
Sedan dess har kärnverksamheten renodlats från att leverera böcker från A till B till att förmedla kunskapen om böckerna och digitala informationstjänster. För att kunna ta fram metadata och information behövs böcker, och BTJ har fortfarande en genomströmning av all svensk förlagsutgivning.
Varannan vecka ges BTJ-häftet ut. Varje häfte innehåller drygt 350 recensioner och omdömen av nyutgivna böcker och BTJ:s stora inflöde av litteratur gör att även mindre förlag uppmärksammas. Böckerna matchas med lektörer utifrån specialistkompetens inom olika områden, ungefär 500 lektörer arbetar för BTJ. Häftet hjälper biblioteken att få en överblick över aktuell utgivning, till exempel för att underlätta inköp.
– Vi har gjort en kundundersökning nyligen, och då är Inköpsvägledningen en högt värderad tjänst bland våra kunder.
Avstår undermåliga upphandlingar
När BTJ 2017 avstod från att lämna anbud i SKL Kommentus, numera Adda, upphandling om att få leverera böcker till biblioteken fick beslutet stor uppmärksamhet. Sedan dess har företaget avstått att lämna anbud ytterligare en gång till Adda.
– Vi kom fram till att den upphandlingen, som täcker nästan alla kommuner i Sverige, inte tog hänsyn till bredden av litteratur utan handlade om mainstream och snabbleverans till framför allt så lågt pris som möjligt. Så vi tyckte att kvaliteten i den upphandlingen var undermålig, både för biblioteken och för oss som leverantör, och därför svarade vi inte.
– Vi svarar fortfarande på upphandlingar då och då. När vi tycker att de är skrivna på ett sätt som gynnar bibliotekens uppdrag, för då finns det ett skäl för BTJ att vara med och leverera. Då handlar det om en bredd, om mångspråk och om litteratur som behövs för just den kommunens demografi, och sådant måste spegla en upphandling.
Folkbiblioteken är huvudmarknad för den indexering, katalogisering med mera som BTJ tar fram men sedan några år tillbaka levererar BTJ även informationstjänster till skolvärlden.
Förändringen i inriktning till ett digitalt tjänsteföretag har förändrat affären. Omsättningen har gått ned sedan BTJ medvetet avstår från att delta i de stora medieupphandlingarna.
– BTJ hade ett antal svåra år för tio år sedan och ännu längre tillbaka. Det var drivet av att den stora delen av vår affär var just de här gigantiska medieavtalen som var prispressade på låga marginaler, vilket gjorde att det inte gick att hitta någon lönsamhet. Det var fara för BTJ:s fortsatta existens. Men idag har vi ett finansiellt stabilt företag som står på egna ben och som kan göra sunda affärer med marknaden.
BTJ Sverige AB omsatte 2022 (2021) enligt bokslutet 98 (101) Mkr med rörelseresultat på 8 (10,9) Mkr. Det kan jämföras med att bolaget 2017, då man fortfarande hade en stor bokförsäljning, omsatte hela 378 Mkr men ett rörelseresultat på bara 7.5 Mkr.
I ljuset av Pisa-undersökningen, som nyligen redovisade sjunkande kunskaper i läsförståelse bland svenska elever, tror Anette Grönroos att BTJ kan vara en stark aktör.
– Det är förfärligt. Det är bra att det skrivs om det och att det lyfts. Men det krävs handlingskraft, och vi behöver vara många som hjälps åt. BTJ kan avlasta skolorna med till exempel urval, vad man kan köpa in för böcker för att stimulera läslust. Stötta och avlasta lärarna, vi har digitala utbildningar kring hur man sätter upp skolbibliotek, instruktioner kring hur man kan jobba läsfrämjande.
Företagets planer framåt handlar även om skolmarknaden där BTJ ser en stor potential.
– Vi vill vara en relevant aktör för att skapa läslust och läsfrämjande även inom skolan, inte bara i skolbiblioteket utan i skolans värld. Det är ett av våra nyare fokusområden, säger Anette Grönroos.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!