Nextory är inte bara ljudböcker och eböcker. Utbudet av magasin utökas stadigt inte minst efter ett nytt avtal med Story House Egmont som omfattar populära serietidningsklassiker som Bamse och Kalle Anka.
– Många uppskattar att de kan ta del av böcker och magasin i samma app och en hel del familjer har efterfrågat fler tidningar för barn. Därför är det mycket glädjande att ha Egmont ombord som det andra tidningsförlaget i Nextorys svenska app. Deras fantastiska tidningar kommer att berika upplevelsen i appen ytterligare, utan att det kostar något extra för våra prenumeranter, säger Jacob Martinelle, innehållsansvarig på Nextory, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nextory tar alltså nästa steg i sin satsning på digitala magasin genom avtalet med tidningsjätten Story House Egmont Sverige. Från och med december finns Egmonts barn-, ungdoms- och serietidningar med bland annat Bamse, Kalle Anka, Fantomen och Hälge tillgängliga för Nextorys svenska prenumeranter. Men även LasseMajas Detektivbyrå – serietidningsversionen av den populära bokserien.
Nextorys lansering av magasin i Sverige går i linje med bolagets strategi att addera fler medieformat för att berika sina prenumeranters läsupplevelser. Nextory erbjuder sedan tidigare magasin från Aller Media i den svenska katalogen, och även tidningar i Frankrike och Spanien.
– Vi är mycket glada över att ha ett samarbete med Nextory. Det är ett utmärkt sätt för oss att bredda våra målgrupper och nå ut till ännu fler barn och vuxna som tycker om att läsa digitalt, säger Daniell Drottsäter, Digital Marknadschef på Story House Egmont Sverige.
Nextory signalerar också att fler titlar är på väg. Man för löpande diskussion med andra tidningsförlag runt om i Europa och tanken är att successivt addera fler titlar i katalogen. Förhoppningen är att även kunna erbjuda magasin på engelska och andra europeiska språk framöver.
Om du är kund hos Nextory kan du redan nu hitta alla de nya Egmont-titlarna i appen och börja läsa.
Boktuggs analys: Tidningsmarknaden har digitaliserats de senaste åren men det har varit enklast för mer nyhetsorienterade medier som kunnat bryta ut enskilda artiklar för webben och dessutom etablera betalväggar och samtidigt monetarisera dem genom annonser. Tidskrifternas upplagor har sjunkit stadigt sedan 1980-talet och övergång till digital läsning har inte varit lika självklar.
Flera försök med plattformar har gjorts, den största ur svenskt perspektiv är Readly (som under en period även erbjöd en tjänst med böcker) samt Bonniers Arcy och efter en hel del turer i våras köpte Bonniers även upp Readly. Kan Nextory erbjuda en motvikt tillsammans med Allers och Egmont? Eller blir magasinen bara en liten sidoprodukt bredvid ljudböcker och eböcker?
Det verkligt intressanta är förstås ifall samarbetena med tidskriftsförlagen även innebär att Nextory kommer åt den räckvidd som dessa tidningar trots allt fortfarande har och kan marknadsföra streamingtjänsten för böcker där. Ekonomiskt är det nämligen lite svårt att se hur ersättningen till tidskriftsförlagen ska kunna ersätta den de får för pappersprenumerationer. Även om den minskar tröskeln att prova nya tidningar eller konsumera fler nummer av en tidning du gillar.
Om Nextory lyckas addera även magasintitlar från andra länder, inte minst engelskspråkiga, kan värdet av tjänsten öka vilket blir en konkurrensfördel.
I sammanhanget går det inte heller att bortse från det uppenbara: den danska mediejätten Egmont är ett av de bolag som har ekonomiska muskler och logiska incitament att köpa in sig som delägare i Nextory. Under 2022 omsatte Egmont Group 2,3 (2,1) miljarder euro och gjorde ett rörelseresultat på 67 (168) miljoner euro. Det råder uppenbart delade meningar inom koncernen kring huruvida man ska äga även distributionen och inte bara innehåll. Via sitt hälftenägande av norska Cappelen Damm äger Egmont redan en fjärdedel av norska Storytel, vilket skulle kunna tala både för och emot en affär.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!