Nu har Meta rullat ut sin betalversion i Sverige. Användare uppmanas att välja mellan att betala 149 kr i månaden och slippa bli spårade och se annonser – eller att fortsätta gratis som tidigare med annonser och cookies.
Som vi berättat tidigare så riskerar räckvidden för annonser att försämras framöver när Meta (ägare till Facebook och Instagram) nu erbjuder sina kunder att välja bort annonser mot en månadsavgift.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Och nu har det hela rullats ut. Om du inte redan ställts inför valet när du öppnat din mobilapp de senaste dagarna lär du göra det snart.
Så är det då värt 149 kr i månaden för att slippa se annonser? Det är alltså en avgift för ett konto som sedan kan användas på båda plattformarna. Och hur många tycker att det är värt det? Det återstår att se. Med tanke på hur folk i vanliga fall klickar bort alla cookie consent-popups så lär den överväldigande majoriteten klicka på ”Använd gratis och därefter ”Godkänn” utan att ha läst texterna.
För övrigt syns nu återigen en ökning av de gamla kedjebreven på Facebook där användare desperat kopierar och postar bluffinlägg. Budskapet? Jo, ungefär att genom att klippa och klistra ett svamligt budskap och lägga det i sitt flöde så meddelar du Facebook att du inte vill betala. Och ibland något om att Facebook inte äger dina bilder.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Lägg till det attacker mot alla sidägare i form av direktmeddelanden som varnar för eller hotar med att din sida ska stängas ner ifall du inte klickar på en länk och lämnar en massa uppgifter. Gör inte det. Läs istället vår tidigare artikel även om hackare i jakt på godtrogna Facebook-offer.
Skärmdumparna ovan däremot är hela genuina. Runtom i Europa följer nu marknadsförare med spänning utfallet av Metas strategiska drag för att blidka EU. Hur många procent av användarna väljer att betala?