Snart kan dina läsare betala och slippa dina annonser på Facebook och Instagram

10 euro i månaden till Mark Zuckerberg för att hålla Facebook och Instagram annonsfritt. Men vad innebär det för bokbranschen? Foto: iStock och pressbild från Meta. Montage: Boktugg.

Med start i november blir det ännu svårare för bokbranschen att marknadsföra böcker. Då börjar Meta ta betalt av Facebook- och Instagram-användare som inte vill bli spårade. Belöningen – de slipper se annonser.

Facebook har ända sedan starten varit gratis, eller rättare sagt annonsfinansierat. På senare år har kranen för den organiska trafiken skruvats åt allt hårdare och idag är räckvidden för ett Facebookinlägg på en sida minimal. Förlag, författare och återförsäljare är mer eller mindre tvingade att betala för att nå potentiella läsare.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


Fördelen med annonsering på Facebook framför allt, men även Instagram, har varit möjligheten att rikta reklamen utifrån intressen, ålder, geografi mm. Beroende på din målgrupp så har förlag och författare kunnat göra olika träffsäkra kampanjer.

Men eftersom EU genom hårdare tolkningar av GDPR nu tvingar Facebook att låta användare godkänna att de blir spårade på olika sätt så har Meta känt sig tvingade att agera. Skulle du själv exempelvis frivilligt kryssa i och godkänna att bli spårad om du har valet att tacka nej?

I ett pressmeddelande i måndags berättade därför Meta att de tänker börja ta betalt för detta alternativ av sina kunder inom EU däribland alla svenskar som använder Facebook och/eller Instagram:

”För att följa med i de föränderliga europeiska regelverken introducerar vi ett nytt prenumerationsalternativ i EU, EES och Schweiz. I november kommer vi att erbjuda personer som använder Facebook eller Instagram och som bor i dessa regioner möjligheten att fortsätta använda dessa personaliserade tjänster gratis med annonser, eller att prenumerera för att slippa se annonser. Medan personer är prenumeranter kommer deras information inte att användas för annonsering.”

Prislappen är 9,99 euro per månad (eller 12,99 euro om du betalar via appen i telefonen, eftersom Google/Apple då tar en del av kakan).

Okej, så vad innebär detta? Ja, det beror på hur stor del av användarna som kommer att välja att betala för att slippa bli kartlagda av Meta och slippa se annonser. Meta skriver:

”Under tiden kommer annonsörer att kunna fortsätta driva personaliserade reklamkampanjer i Europa för att nå dem som väljer att fortsätta ta emot en gratis, annonsfinansierad onlinetjänst. Framöver kommer vi att fortsätta investera i att bygga nya verktyg som bevarar det värde som både människor och företag får från personaliserad reklam, samtidigt som vi tillåter användare att kontrollera sin annonsupplevelse på våra plattformar. Prenumerationen för en annonsfri upplevelse kommer att vara tillgänglig för personer som är 18 år och äldre, och vi fortsätter att utforska hur vi kan erbjuda tonåringar en användbar och ansvarsfull annonsupplevelse med tanke på det föränderliga regelverket.”

Det finns flera olika scenarion för vad som kommer att hända. En del användare kommer kanske att välja bort Facebook/Instagram helt för att de varken vill bli kartlagda (som idag) eller betala för att slippa. Därmed kan antalet användare minska.

Men en uppenbar risk är att de mest köpstarka och kanske mest attraktiva kunderna för annonsörerna är de som kommer att välja att betala. Vilket i sig skulle öka värdet på kampanjer som lyckas bli virala med organisk trafik.

Det är något oklart vad gäller sponsrade inlägg, men sannolikt kan du bara nå icke betalande användare med dessa. Förutom att ifall dessa interagerar flitigt med ditt sponsrade inlägg så kan det öka chansen att en betalande användare får se det organiskt. Lite långsökt kanske men …

Kommer du själv att betala för att slippa annonser?

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,