Bokbranschen och varumärket

Vem har starkast varumärke - förlaget eller författaren? Eller kanske återförsäljaren? Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Författare och fiktiva karaktärer har av tradition det starkaste varumärket. Förlag och återförsäljare hoppas att det ska förändras framöver. Det är en kombination av strategi och önsketänkande.

Den senaste månaden har jag funderat en del över framgångsfaktorer när det gäller vilka böcker som säljer och vilka som inte gör det. Många vill reducera det till termer av vad som fungerar som ljudbok eller vilka böcker som får utrymme i media.

Redan betalande prenumerant? Logga in för att läsa

Annars köp en prenumeration idag – du kan prova 3 månader för 149 kr.

Varför betalvägg? Knappt 1 % av artiklarna här på Boktugg går att läsa enbart som betalande prenumerant. Det är material som vi vet har ett stort värde för den som jobbar i bokbranschen på ett eller annat sätt. Som prenumerant får du nya utgåvor av Analysbrevet direkt i din inbox och dessutom tillgång till ett växande arkiv.

Inloggad men kan fortfarande inte läsa artikeln? Då har du sannolikt ingen aktiv prenumeration. Kanske har den gått ut för att betalningen fallerat, vilket kan hända när kreditkortet inte längre är giltigt. Kolla dina prenumerationer här.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Följ med på Alexanders arbetsresa

Detta är en ljudbok där Alexander berättar om sin kamp för att försöka komma in på arbetsmarknaden och hur ålderdomliga normer i kombination med nya arbetssätt skapar fällor för honom