Spotify lanserar ljudböcker i Australien och Storbritannien. USA och fler länder lär följa. Premium-abonnenter kan lyssna 15 timmar i månaden ur en katalog med 150 000 titlar och köpa till fler timmar vid behov. De stora förlagen är med från start.
Sent igår svensk tid meddelade Spotify att de nu kommer att erbjuda ljudböcker som en del av Premium-abonnemanget för kunder i Australien och Storbritannien. Senare i vinter ska detta utökas till USA. Utan extra kostnad ingår nu 15 timmars ljudbokslyssning och för den som vill lyssna vidare när de dessa timmar är förbrukade går det att köpa till ytterligare 10 för 10,99 dollar (just nu motsvarande 122 kr).
Den stora överraskningen är att Spotify (som har 220 miljoner betalande premium-kunder världen över) har lyckats övertyga även streaminghatarna på Penguin Random House att inkludera hela sin katalog. Förmodligen har de övertygats med en rejäl bunt garanterade dollarsedlar, men också det förhållandevis höga priset på tillkommande timmar. Från start har Spotify 150 000 titlar från stora förlag inklusive Hachette, HarperCollins Publishers, Macmillan, Penguin Random House, Simon & Schuster och RB Media, samt oberoende författare och förlag globalt, inklusive Bolinda, Dreamscape och Pushkin.
– Vi har verkligen en katalog av högsta klass. Om du tittar på de största förlagen i bokbranschen, så samarbetar de alla med oss här på Spotify på något sätt. Vi har inte varje ljudbok – eftersom vissa ljudböcker är exklusiva och det finns ett par delar av katalogen vi inte har licensierat – men du kommer att upptäcka att de flesta av de bästa författarna, de flesta av de bästa titlarna som finns tillgängliga som ljudböcker finns där, upplåsta, i Spotify Premium för dig att njuta av. Jag är särskilt upprymd över att vi för närvarande har över 70% av böckerna från New York Times bästsäljarlista, säger David Kaefer, Spotify’s VP of Business Affairs and the Audiobooks Business, till Spotifys egen For the Record.
Utifrån informationen låter det som att familje- och duoabonnemang får 15 timmar att dela på. Det vill säga en en familj som betalar 199 kr för sex konton idag innebär inte 15 timmar per familjemedlem.
När New York Times skriver om Spotifys senaste drag så ligger fokus på hur “Spotifys expansion till böcker har potentialen att skaka om detaljhandelslandskapet för ljudböcker, ett snabbt växande segment inom förlagsbranschen som länge har dominerats av den Amazon-ägda ljudboksförsäljaren Audible”.
Här hemma funderar vi mer över hur det kommer att påverka Storytel, Bookbeat och Nextory när det plötsligt kommer att verkligt lågprisalternativ för alla sporadiska ljudbokslyssnare.
Dels innebär det förstås en tuff konkurrent med tanke på att 69 procent av alla svenska internetanvändare lyssnar på Spotify. Hur många av dessa som har Spotify Premium vet vi dock inte, men det är förmodligen fler än vad som har ett ljudboksabonnemang.
Dels innebär Spotifys “pay-as-you-listen model” att timbaserad ersättning för ljudböcker är här för att stanna. När Spotify beskriver fördelen med sin nya modell. David Kaefer: “(…) de kan lyssna precis som de vill. Så de kan fokusera på en titel och avsluta den, eller ha tio böcker öppna och långsamt ta sig igenom dem alla. Den flexibiliteten är en verklig fördel med vår produkt. Och de kommer att ha 15 timmar i månaden att lyssna på den blandningen av innehåll. Om de älskar det och vill lyssna mer, kan de gå till vår webbplats, där de kan köpa påfyllning så att de kan få fler timmar och fortsätta lyssna.”
Hemma i Sverige har vi till stora delar accepterat detta även om det finns utmaningar för exempelvis barnböcker som blir en timme lång och därmed måste lyssnas mycket fler gånger för att ge samma intäkter som en pappersbok. Å andra sidan får man betalt för varje lyssning/läsning istället för en enda klumpsumma.
I bästa fall leder Spotifys satsning till fler lyssnare (än så länge talas det ingenting alls om eböcker) som upptäcker ljudböcker bredvid podcasts och musik. I sämsta fall kommer de att göra det svårare för streamingtjänsterna att locka nya kunder. För de som redan har Spotify är plötsligt “lyssna gratis i 30 dagar” inte lika attraktivt. Däremot är Spotify i nuläget dyrare för storlyssnare.
Men än så länge är det engelskspråkigt som gäller. Hur lång tid det tar innan Spotify ger sig in på de mindre språkmarknaderna återstår att se. Här ligger ju utmaningen jämfört med musik, många av de största förlagen är lokala och det kanske inte är lika “enkelt” att få med sig Bonnierförlagen eller Norstedts förlagsgrupp som Penguin Random House.
Än så länge vet vi inte heller något om hur mycket Spotify betalar per timme. De där tilläggstimmarna är ju rejält dyra vilket skulle kunna indikera en ersättning på 5-6 kr/timme. Å andra sidan finns det inte alls lika mycket att lägga på de 15 timmar som är inkluderade för alla premium-kunder. Det ska bli väldigt spännande att höra ifall Spotify kan bidra till att öka timersättningen till förlagen. Eller om de tvärtom kommer att driva ner den.
På den globala engelskspråkiga marknaden är detta en game-changer. Hur länge dröjer det innan vi kan vi får se effekten på den svenska marknaden?