Johan Høst om buden från förlagen: Vi sålde luft, men alla ville ha luften

Johan Høst är aktuell med den svenska översättningen av hans debutroman En nation i schack. Bild: Pressbild

Ha ett färdigt och genomarbetat manus när du kontaktar förlaget? Johan Høst valde en helt annan väg, utan manus, men med en filmtrailer och storslagna internationella planer. Hans tips för framgång: tänk jättestort och ha en historia om historien. Nu kommer debuten En nation i schack på svenska.

Efter många års prokrastinering hade Johan Høstmælingen bestämt sig. Han skulle ta tag i författardrömmen och skriva en bok. Sålunda slutade han som kreativ ledare och copywriter och sålde sina aktier i reklambyrån han arbetat på i 20 år. Pengarna skulle räcka för att leva ut drömmen i ett och ett halvt år. Men tidsramen för hela processen, från research och skrivande till färdig bok i handeln, var snäv insåg han. Ett och ett halvt år skulle inte räcka om han följde den vanliga rutten till utgivning.

Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.


– Så jag fick tänka utanför boxen.

Tillsammans med vännen Stig Haug som Johan arbetat med i stora kreativa projekt tidigare satte han igång. I stället för att ta en idé och börja skriva arbetade Johan fram tolv idéer som bedömdes utifrån olika parametrar för att i slutändan utmynna i den allra bästa. Syftet var att ta fram världens bästa bok, för som han säger, det kostar lika mycket att tänka jättestort som att tänka jättelitet.

– Det måste vara ett koncept som kan bli flera böcker, vi ska åtminstone ha en trilogi. Vi måste tänka filmiskt, för vi ska göra filmer av dessa böcker. Vi ska också ha en internationell lansering, det måste sträcka sig utanför Norge. Så då kan man inte heta Johan Høstmælingen, det blir Johan Høst. Så: ändra namn, tänk film, tänk trilogi, tänk ända ner till merchandising, ljudböcker och till och med serietidningar. Om du tänker hela universum, du har idén och ser möjligheterna innan du börjar, då känner du verkligen att du börjar skriva boken.

Men själva skrivandet fick vänta lite till. I stället producerade Johan och Stig en ”fantastisk powerpoint-presentation” och tog fram en filmtrailer som de visade för de största förlagen i Norge. Efter en viss förvirring – det är alltså en trailer till filmen som är baserad på boken som ännu inte är skriven? – blev förlagen intresserade. Alla tackade ja.

– Vi sålde ju luft, vi gjorde det, men alla ville ha luften.

Storsäljare med lysande recensioner

Boken, En nation i schack, kom ut i Norge i februari 2022 och gick rakt upp på topplistorna. Det var den mest sålda romandebuten 2022 och landade på tionde plats på listan över mest sålda böcker, såväl fackböcker som skönlitteratur, i Norge. Den första upplagan på 4 000 sålde snabbt slut och efter tilltryck sålde boken i 30 000 exemplar under 2022. Boken fick lysande recensioner i norsk media.

Men det är hårt arbete som ligger bakom succén. Arbetet tog inte slut när kontraktet var säkrat, eller ens när boken var skriven. Det var snarare då det började, och det här är Johan Høsts främsta tips till andra författare.

– De flesta författare tror att de är klara när de har skrivit en bok. Jag har jobbat inom reklambranschen, och när du har utvecklat en produkt, du har fått förpackningen okej, allt ser okej ut, nu ska du ut i affären – då är du inte klar, det är då kriget börjar.

Kriget, det är kriget om uppmärksamhet. Johan Høst jobbade hårt för att vinna det, både genom gedigen research och genom fotarbete. Han läste på om hur människor köper böcker i Norge, det visade sig vara mest i fysiska butiker. Nästan hälften av de som gick in i en bokhandel visste inte vad de skulle köpa, utan förlitade sig på personen bakom disken.

– Så det jag gjorde var helt enkelt att resa runt till över 260 boklådor i Norge. Jag har varit på över 500 bokhandelsbesök. Norge är ganska stort, så det tog tre till fyra månader att resa runt till dem alla. Men det var att verkligen ta det på allvar, att få bokhandlaren att läsa din bok, så butikspersonalen hade den på shortlist och kunde rekommendera den till sina kunder. Bokhandeln är din bästa vän.

Ha en historia om historien

En annan väg till uppmärksamhet är media. Men att synas i tv-soffor eller höras i radioprogram kräver något att berätta om boken. Inte bara att någon blir mördad, det händer i de flesta spänningsromaner, utan en historia att berätta om historien. Johan Høst har flera.

Till exempel om schack, i En nation i schack spelar ett helt unikt schackparti en avgörande roll. Det är designat av en känd norsk schackkommentator och i ett schackintresserat land som Norge har det rönt ett stort intresse vilket lett till inbjudningar för att prata om schack och litteratur.

Ett annat ämne att prata om är Ingmar Bergman, boken har en parallellhistoria till Det sjunde inseglet, till exempel via Anton Block, som ska rädda den norska demokratin. En blinkning till Max von Sydows karaktär Antonius Block som också spelar schack med döden.

– Det är en kul anekdot att lyfta fram för en filmintresserad publik. Jag har fyra, fem berättelsesträngar att berätta om min historia, vilket gör att historien blir mer intressant eftersom den har ett bredare perspektiv. Vi fick plats på Norges mest populära talkshow och pratade inte om boken, för det är reklam, men vi pratade om schacket i boken.

En del skulle säga att det här är att sälja ut sig, att det är alltför kommersialiserat. Hur ser du på det?
– Mitt enda kontrakt med mina läsare är att det ska vara en fantastisk bok som de kan låta sig underhållas av. Och då kan man säga att kvaliteten blir mycket högre om jag är mer noggrann i mitt förarbete. Du kan säga att det är att sälja ut sig, att vara supergrundlig och analysera de som faktiskt ska köpa min bok och leverera en bättre produkt. Jag vet inte, jag tycker inte att jag kompromissar med mig själv heller, jag berättar ju inte en historia jag inte vill berätta.

Nu ska boken bli film, helt enligt plan. Har författaryrket blivit som du tänkte dig när du hoppade av reklambyrån och sålde aktierna?
– Ja, det har ju nästan varit bättre, jag har levt drömmen. Jag är med i filmprocessen, har varit i Cannes och suttit och druckit champagne och ätit snittar, jag har hållit massor av föredrag och rest runt och träffat en massa trevliga bokhandlare och fått många nya vänner. Förra veckan var jag på Nyhetsmorgon på TV4 och Gud måste ju älska mig, för min ungdomsförälskelse Carola var i sändning samtidigt som mig. Från filmfestivalen i Cannes till Nyhetsmorgon på TV4 och en kram från Carola, då kände jag att livet är på topp.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Christina Kihlström

Christina Kihlström

Christina Kihlström frilansar som journalist och skribent.

christina.kihlstrom@gmail.com

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter