Fråga: Vi går i trean och har precis startat vår UF-resa. Vi har en idé till en handbok som vänder sig till en specifik målgrupp. Vi vet inte så mycket om bokbranschen men läste artikeln om GymnasieHandboken UF och tyckte den var väldigt intressant då vi är i in princip samma situation som dom var i. Har ni några idéer, tips och råd till oss som UF-företag inför en bokutgivning?
Svar: En bok lämpar sig mycket väl som ett projekt att driva i form av ett UF-företag. Det finns självklart många olika saker att fundera på men låt oss lista några punkter att tänka på innan man sätter igång.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
1. Definiera målgruppen tydligt
Det här gäller både vanliga förlag och UF-företag – kan man definiera och identifiera en tydlig målgrupp blir det lättare att både skriva och sälja boken. Undvik böcker av typen ”vem som helst kan köpa denna”. Det är mycket bättre med en snäv och tydlig målgrupp, gärna något som löser ett problem.
2. Välj helst fackboksspåret
Eftersom ett UF handlar om att driva företag så ska man väl också satsa på ett kommersiellt spår. Skönlitteratur för vuxna går bort direkt, det tar för lång tid. Möjligen ifall man bestämmer sig för att satsa på public domain-spåret och göra en klassikerutgivning i ny förpackning? Likaså kan skönlitteratur för barn fungera.
3. Utgå från en pitch
När man ska sälja en bok är det en fördel att kunna förklara vad det för sorts bok och samtidigt locka potentiella läsare med bara 20-30 ord. Så varför inte börja med det? Skapa en pitch och testa på folk innan ni ens börjar skriva boken.
4. Testa kapital som blogginlägg
Ett steg vidare från pitch-starten är att skriva ett eller flera blogginlägg som antingen är en sammanfattning av hela boken eller texter som kan fungera som kapital eller avsnitt i den färdiga boken. Testa dem för att se ifall de väcker intresse.
5. Samla epostadresser
Blogginlägget kan användas för att be folk lämna sin epostadress för att få information om boken när den kommre ut. Eventuellt kan man skapa ytterligare något material som belöning ifall man anger epostadress. För en fackbok kan det vara en checklista, för en barnbok skulle det kunna vara en streckteckning att färglägga i form av en pdf.
6. Sälj boken i paket med X
Studera hur folk gör Kickstarters för olika bokprojekt. Även om ni inte använder Kickstarter som plattform kan man lära sig av paketering och sälja förköp på boken innan man ens trycker den. Och då kanske i paket med andra produkter eller tjänster. Kan ni erbjuda en föreläsning eller konsulthjälp? Eller en sagostund? Köp en bok för 700 kronor så kommer vi hem och läser sagor i en timme för barnen och deras kompisar?
7. Tänk till kring tryckt bok
Det finns mängder av olika sätt att trycka en bok. Digitaltryck har blivit billigare och det är enklare att trycka böcker i små upplagor än någonsin. Hur stor upplaga ska man trycka? Ett sätt är förstås att faktiskt bara trycka på beställning. Tryck några demoexemplar, sälj förköp och tryck först när alla beställningar är inne. Som Kickstarters ofta fungerar.
8. Vad händer efteråt?
Ett UF-företag ska vanligtvis avvecklas även om verksamheten förstås kan flyttas över i en enskild firma eller ett aktiebolag efteråt. Ska boken gå att köpa även efter att ni avslutat ert UF? I så fall kanske man ska använda print-on-demand och skaffa avtal med Publit eller BoD så att köpare kan hitta boken hos nätbokhandlare. Distribution är bra att tänka till och undersöka redan när man startar upp. Stjärndistribution, Förlagssystem och Publit erbjuder även kommissionsalternativ ifall man trycker en upplaga.
9. Läs böcker om egenutgivning
Det finns ett många olika böcker om egenutgivning som kan vara värda att läsa. Även om vissa har några år på nacken finns det mycket av lära i exempelvis Lyckas med bokutgivning : handfasta råd från framgångsrika egenutgivare, Författarboken och Snabbguide till bokutgivning. På Boktugg finns det en del artiklar om egenutgivning där det också går att snappa upp kunskaper.
10. Skriv en bra bok
Nyckeln till att sälja sin bok är förstås att skriva en bra bok. Jobba lika mycket med innehållet i text, bild och formgivning som med försäljningen. Hör efter om det finns något lokalt bokförlag som ni kan få besöka och låta dem berätta om processen. Kanske rentav hitta en mentor på ett förlag om ni har tur?
Lycka till!
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.