Storytel redovisar ökad omsättning tack vare höjda priser, ökad internförsäljning av digitala böcker samt minskade kostnader. Totalt gav det ett EBITDA-resultat på +40 Mkr. Aktien steg på börsen efter rapporten.
– Det andra kvartalet var det femte kvartalet i rad med positiv EBITDA på koncernnivå och understryker de förbättringar som har gjorts. Storytel Streaming såg en högre organisk tillväxt, ökad ARPU, solid abonnenttillväxt och engagemang hos våra kunder samt stabila och låga churn-nivåer, säger Johannes Larcher, CEO, Storytel i ett pressmeddelande och fortsätter:
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Vårt disciplinerade tillvägagångssätt lägger grunden för fortsatt lönsam tillväxt, med stöd av operativa förbättringar inom hela vår verksamhet. Under kvartalet togs viktiga steg för fortsatt framgång genom nya partnerskapsavtal, förbättrad innehållsekonomi och den framgångsrikt genomförda implementeringen av nya abonnemangs- och prismodeller i Norden.
Streamingintäkter ökade med högre pris
Så vad visar siffrorna då? Jo, det finns stöd för mycket av det Larcher säger. Streamingintäkterna ökade med 94,4 Mkr jämfört med samma kvartal förra året (och ytterligare 11 Mkr om man räknar bort Ryssland) men framför allt med 56,8 Mkr jämfört med första kvartalet 2023.
Förklaringen hittas framför allt i prishöjningar som genomförts i Norden, hela 47,2 Mkr av ökningen mellan Q1 och Q2 i år kommer från Norden där antalet betalande abonnenter minskade med 3000 samtidigt som intäkterna ökade. ARPU (average revenue per user, dvs snittintäkt per kund) tog ett skutt från 147 kr/mån till 162 kr/mån på de nordiska marknaderna.
På en fråga från investerare sa Larcher att vi ännu inte sett den fulla effekten av prishöjningarna eftersom dessa slutfördes först under andra kvartalet men att det inte kommer att bli en lika stor ökning igen. Men kanske kan ARPU öka ytterligare några kronor i Q3.
För förlag och författare är det förstås intressant att jämföra de ökade intäkterna i Norden med ökningen av revenue share. Storytels streamingintäkter ökade 9,5 % och revenueshare för Q2-2023 ökade (som Boktugg tidigare rapporterat) till 2,38 kr/h vilket var 10,7 % högre än för Q1-2023. Något som bör glädja upphovsmännen som ett steg i rätt riktning.
Fokus på rätt kunder
Larcher berättade att Storytels churn (andelen kunder som säger upp sina abonnemang) inte har ökat trots att man höjt priserna på flera abonnemang. Istället talade han om hur bolaget lagt fokus på att attrahera rätt kunder, de som har höga LTV (life-time value, dvs trogna kunder som stannar lång tid).
– Vi tror inte att långa gratis provperioder lockar rätt kunder och det är inte bra för författare eller förlag, sa Larcher med tydlig passning till Bookbeat och Nextorys sommarkampanjer.
På sin hemsida är Storytels budskap 7 dagars provtid eller två månader till halva priset för nya kunder. Men samtidigt jobbar man mycket med partnerships där kunden kan uppleva att de får tillgång till Storytel utan kostnad men där partnern kan betala en liten (eller stor) summa.
Internationellt ökade antalet abonnenter igen efter att ha sjunkit under stora delar av 2022. Här har Storytel förstås fått jobba i uppförsbacke för att ersätta tappade abonnenter i Ryssland men även på vissa andra marknader som mer eller minder övergivits då kontor stängts och marknadsinsatser pausats. Även ARPU utanför Norden har ökat. Jämfört med samma kvartal 2022 har den gått från 82 till 91 kr/månad.
Eftersom Storytels motto numera är lönsam tillväxt så är ARPU ett mycket viktigt mått.
Bokförlagens printförsäljning minskade
Däremot minskade försäljningen för bokförlagen inom Storytel Books. Jämfört med samma kvartal 2022 sjönk intäkterna från 157 till 128,7 Mkr. Ett tapp på 28,3 Mkr som förklaras av utebliven försäljning till Nextory (på grund av konflikten) och minskad försäljning av pappersböcker. Exakt hur många miljoner Storytel förlorat på Nextorybråket framgick inte.
Men detta var alltså den externa försäljningen. Samtidigt ökade den interna försäljningen, alltså från de Storytelägda förlagen till streamingtjänsten Storytel. Låt oss jämföra första halvåret eftersom det är en intressant utveckling. Under perioden jan-jun 2022 var den interna försäljningen 77,4 Mkr och jan-jun 2023 hade den ökat till 101,7 Mkr. En ökning med 31 procent.
Därmed har andelen intern försäljning (delvis tack vare dippen i fysisk bokförsäljning) ökat från 20 % till 28 % på ett år.
Den totala försäljningen, både extern och intern, för förlagsdelen inom Storytel sjönk därmed från 383,7 till 360,4 Mkr för det första halvåret 2023 jämfört med samma period föregående år.
Intressekonflikt med satsning på egna titlar
Här uppkommer då en tydlig intressekonflikt för Storytel som, enligt sina leverantörer (förlagen), pushar sina egna titlar alltmer aggressivt i appen. Något som exempelvis Bonnierförlagen märkt. Det som i kommunikationen med aktiemarknaden blir en styrka, att Storytel äger förlag och vill öka andelen eget innehåll som konsumeras, blir en svaghet ur kundens och (de icke Storytelägda) förlagens perspektiv.
Går man in på Storytels hemsida och scrollar ner en bit hittar man exempelvis åtta (man får scrolla åt höger) författare under rubriken “Älskade författare och inläsare” där alla åtta är utgivna på Storytelförlag. Klickar man vidare till “Se fler” så bygger urvalet istället på trendande sökningar.
Larcher betonade ännu en gång att han och ledningen tror på differentiering genom exklusivt innehåll och i rapporten lyfter man fram ett exempel i form av ett avtal med den finska bästäljande kriminalserien Koskinen (skriven av Seppo Jokinen, ej tidigare utgiven i Sverige).
Hur det går kring Nextory och Konkurrensverkets granskning kommenterades inte mer än att Larcher konstaterade att det inte finns något avtal. I rapporten nämns även att de turkiska konkurrensmyndigheterna har inlett en granskning av Storytel med anledning av klagomål från tredje part i Turkiet. “Storytel samarbetar med turkiska konkurrensmyndigheter och det är för tidigt att avgöra eller förutspå vad utredningen kommer att resultera i”, skriver Storytel.
Minskade kostnader bakom förbättrat resultat
Storytel rapporterade alltså starka siffror ekonomiskt. Det var inte bara ett resultat av ökade intäkter genom prishöjningar. Storytel har även jobbat hårt med kostnaderna. På sälj- och marknadsföring har kostnaderna sänkts från 560,6 Mkr (Q1-Q2-2022) till 424,5 Mkr (Q1-Q2-2023) samtidigt som utgifter för tech- och utvecklingskostnader minskat från 168,5 till 133,4 Mkr.
Totalt sett innebar det att rörelseresultatet förbättrades från -321,4 Mkr till -77,4 Mkr för första halvåret. För kvartalet gick man från -94,4 till -29,4 Mkr. På EBITDA-nivå var det till och med +39,6 Mkr för Q2.
Larcher utesluter inte heller ytterligare besparingar på exempelvis personalsidan där 100 personer fått lämna sina jobb sedan Storytel inledde sitt nya fokus på lönsam tillväxt.
– Vi kommer absolut fortsätta att vara disciplinerade vad gäller våra personalkostnader och antal anställda. Det är vi skyldiga våra aktieägare. Förändringar kan ske åt bägge håll, vi gör också rekryteringar inom vissa områden, och det finns inga större neddragningar planerade just nu. Jag tycker att vi driver bolaget på ett effektivt sätt, men vi kommer att leta efter ytterligare effektiviseringar framöver”, säger Larcher till Di Digital.
Det här är positiva nyheter för de hårt prövade aktieägarna. Storytel amorterar nu 50 Mkr per kvartal så att det lån på 200 Mkr som nu ligger i balansräkningen ska vara betalt om ett år. Därutöver har Storytel en kredit på 850 Mkr varav 700 Mkr nyttjas. Den ska omförhandlas före årsskiftet 2024.
Storytelaktien steg kraftigt i den tidiga handeln och låg ett tag över 41 kr men sjönk därefter. I skrivande stund ligger den strax under 39 kr och är +7,6 % jämfört med stängningskursen igår.
Fotnot: Den här analysen borde egentligen ligga bakom betalvägg men vi tycker det är viktigt att den får bred spridning. Så om du uppskattade de timmar vi lagt på att läsa rapporten så får du gärna stötta oss.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.