Hur många sociala medier orkar du använda? Hetast just nu är Metas (Facebook) Twitter-klon Threads som nått 150 miljoner nedladdningar på mindre än två veckor. Men i Sverige och EU är det stopp.
Författare och förlag har de senaste tio-femton åren fått lära sig att hänga med i utvecklingen av nya sociala medieplattformar. Några har kommit för att stanna, andra har trendat tillfälligt för att rentav läggas ner.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Många missade Tiktok eftersom dess föregångare Musically riktade in sig på barn under 10 år (trots ett formellt krav på 13 år) och flög under radarn tills hashtaggen #booktok tog bokhandlare och förlag på sängen.
Threads är det hetaste just nu. Efter att Elon Musk vänt upp och ner på Twitter har många letat efter alternativ. När så plötsligt Meta (Facebooks ägarbolag) lanserade en kopia så strömmade användarna till. Det underlättade förstås att ha koppling till Instagram (som har drygt 1,6 miljarder användare).
På fem dagar hade Threads-appen laddats ner 100 miljoner och mindre än 14 dagar efter lanseringen den 5 juli passerades 150 miljoner nedladdningar. Enligt Mark Zuckerberg siktar Threads på en miljard användare.
Detta trots att den (ännu) inte är tillgänglig för användare inom EU på grund av GDPR. Vilket innebär att svenska kreatörer inte kan registrera konton och börja bygga en publik på Threads.
Det här är förstås en nackdel för alla EU-baserade författare och förlag – även om publiken för de allra flesta är lokal och inte internationell. Det är tänkbart att Metas beslut att blockera Threads för EU är en del i förhandlingsspelet kring dataöverföring mellan Europa och USA. Lika mycket som GDPR är ett integritetsskydd är det ett handelshinder tänkt att gynna EU-företag. Men det har också drivit upp kostnaderna, ofta helt i onödan, för företag inom EU.
Ironiskt i sammanhanget är att Threads bygger på samma standardprotokoll (AcitivityPub) som Mastodon, en annan Twitter-utmanare. Och Mastodon är icke vinstrdrivande och baserat i Tyskland.
Så är Threads värt att vänta på eller kommer det att vara dött redan innan vi får tillgång till det i Sverige? Experterna i USA är kluvna. Några ser klara fördelar med Threads jämfört med Twitter och tror att den nya appen (än så länge finns endast mobilapp utan möjlighet att köra den på webben förutom att läsa delade trådar) kommer att bli störst. Andra menar att det fortfarande saknas mycket funktionalitet och frågar sig vad som kommer att hända när Facebook ska monetarisera Threads. Dessutom påpekar de att Facebook inte lyckats bygga någonting nytt själva på åratal (Instagram och WhatsApp köptes upp).
Det påminner om begreppet enshittification som Cory Doctorow myntat.
”Så här dör plattformar: först behandlar de sina användare bra; sedan utnyttjar de sina användare för att förbättra för sina företagskunder; till sist utnyttjar de dessa företagskunder för att ta tillbaka allt värde till sig själva. Sedan dör de.”
Bokbranschen har redan upplevt detta med Facebook som först lockade med möjligheten att nå ut till mängder av läsare till nästan ingen kostnad alls. Därefter blev det allt svårare att nå ut organiskt och det krävdes att man köpte annonser. Därefter straffades alla länkar ut från Facebook samtidigt som annonspriserna sköt i höjden. Ur användarnas perspektiv har det blivit allt fler annonser. För tillfället verkar grupper vara den del som fungerar bäst så det är förmodligen bara en tidsfråga innan Facebook kommer att förstöra dessa på ett eller annat sätt.
Den som varit med riktigt länge minns att Facebook redan förstört grupper en gång. Då uppmanades företag och kreatörer att förvandla grupper till sidor. Några år senare förstörde Facebook sidor genom att minska dess organiska räckvidd och – voila – premiera grupper.
En nyttig påminnelse om vikten av att inte förlita sig på någon plattform du inte äger själv.
Threads då? Ja, media- och bokbranschen har ju alltid gillat Twitter. Eller kanske vad Twitter en gång var. Kommer de att låta sig charmas av Zuckerbergs Threads? Det är bara att vänta oss se.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!