Att som författare bli viral på Tiktok kan leda till enorma försäljningssuccéer. Nu vill Bytedance, företaget bakom sociala medier-appen, själva ge ut böcker.
Bytedance började under året uppvakta självpublicerande romanförfattare, och erbjöd ett tusental dollar för bokrättigheter. Det skriver New York Times.
Bland annat kontaktades Tricia O’Malley, en storsäljande kärleksroman-författare som har gett ut ett fyrtiotal böcker, med ett erbjudande om 3 500 dollar per bok – mindre än hennes enskilda titlar drar in i månaden, enligt artikeln.
Bytedance vill själva inte gå ut med mer detaljer kring förlagsplanerna, skriver New York Times. I april registrerade Bytedance varumärket 8th Note Press, som enligt beskrivningen ska ”skapa ett ekosystem där människor kan hitta, köpa, läsa och recensera böcker”.
Den populära hashtaggen booktok på Tiktok har bidragit till att hajpa några av de bäst säljande författarna just nu – det senaste året har hashtaggen visats över 91 miljarder gånger.
Trots att förlagsverksamheten inte är igång ännu, har initiativet skapat spänning i litteraturvärlden. Bland annat lyfts en oro att företaget kan lyfta sina egna författare på Tiktok, och missgynna dem som inte är kopplade till det egna förlaget.
Samtidigt väljer flera etablerade förlag att sitta lugnt i båten. Dominique Raccah, vd för Sourcebook, säger till NYT att han inte är oroad över Bytedances satsning, och menar att ”det är svårt att bygga en förlagsstruktur som verkligen fungerar”.
Text: Sofia Sundström/TT