Inför Kapitalmarknadsdagen presenterar Storytel sina finansiella mål på några års sikt. År 2026 ska omsättningen passera 5 miljarder kronor med 12 procent vinstmarginal och bolaget ska ha 3,2 miljoner abonnenter. Dessutom några strategiska inriktningar.
– Tillsammans med styrelsen har jag och min ledningsgrupp nu satt riktningen för vår strategiska resa framåt och hur vi, steg för steg, ska leverera i enlighet med våra finansiella mål på medellång sikt. Storytel är en väl positionerad ledande aktör inom den snabbt växande ljudbokssektorn, och vår strategi att driva både D2C-streamingtjänster samt ledande förlagsverksamheter ger oss värdefulla fördelar. Inom streaming har vi en beprövad affärsmodell med en nuvarande EBITDA-marginal på över 20 procent i Norden och USA, exklusive centrala kostnader, säger Johannes Larcher, VD för Storytel sedan oktober 2022, i ett pressmeddelande där han fortsätter:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Vi kommer att allokera våra resurser till marknader med rätt förutsättningar för framgång, och genom att öka vår abonnemangsbas till mer än 3,2 miljoner betalande abonnenter till 2026 når vi en position att leverera tillväxt med en ökad lönsamhet över tid.
På dagens kapitalmarknadsdag i Stockholm kommer Johannes Larcher samt medlemmar i koncernledningen att ”ge en detaljerad uppdatering av koncernens strategiska inriktning och verksamhet, samt presentera nya finansiella mål på medellång sikt”. I pressmeddelandet ges dock en försmak av huvudpunkterna:
Finansiella mål för Storytel på medellång sikt
Intäkter
- Koncernens nettoomsättning ska uppgå till minst 5 000 MSEK år 2026 genom organisk tillväxt.
- Organisk genomsnittlig årlig tillväxt av streamingintäkter om 15 procent.
EBITDA-marginal
- EBITDA-marginal på minst 12 procent 2026, med en långsiktig ambition att nå 15 procent eller högre.
CAPEX (alltså investeringar i nya produkter, exempelvis innehåll och appen)
- CAPEX om cirka 5 procent av koncernens intäkter.
- Positiv och betydande ökning av det operativa kassaflödet från 2023.
Kombinerat värdeskapande
Att driva både förlagsverksamhet och D2C-streamingverksamhet skapar unikt värde för Storytel. Innehåll från förlagsverksamheten skapar ett differentierat utbud av innehåll som gynnar streamingverksamheten, och de möjligheter som skapas av streamingverksamheten ökar Storytels värdeerbjudande för författare. Kombinationen säkrar innehållsförsörjningen och ger differentiering samt förbättrad lönsamhet över tid.
Fokus på tio kärnmarknader
Tillväxtstrategin för streamingverksamheten är fokuserad på tio utvalda kärnmarknader med hög ljudbokspenetration eller hög inkrementell tillväxtpotential. Dessa inkluderar Norden, USA, Nederländerna, Polen, Turkiet och Bulgarien, där Storytel redan har en ledande position.
Utanför de tio kärnmarknaderna har Storytel för avsikt att driva en försiktig och kapitaleffektiv expansionsstrategi på ett mindre antal streamingmarknader med hög potential, valda utifrån företagets tidigare erfarenheter.
Starkare Unit Economics
Fördelar från förbättrade skaleffekter, högre effektivitet och lägre innehållskostnader är huvudpelarna i den lönsamma tillväxtstrategin för att komma till rätt så kallad Unit Economics. Storytel ser stor potential i att nå lägre innehållskostnader genom att investera i eget innehåll för att förbättra lönsamheten över tid. När abonnent- och intäktsbasen expanderar förväntar sig Storytel ytterligare skalfördelar i organisation och i centrala funktioner.
Investeringar med högsta möjliga avkastning
Storytel har etablerat strukturerade processer i syfte att allokera resurser till områden med högsta möjliga avkastning, samt att balansera rätt investeringsnivåer för att öka lönsamheten över tid genom att:
- Uppnå högre nivåer av innehåll och produktdifferentiering på strategiska marknader, i takt med att Storytel fortsätter att befästa sin ledande position.
- Implementera tillräckliga marknadsföringsinvesteringar för att nå ökade nivåer av marknadsföringseffektivitet i syfte att driva på en betydande inkrementell intäktsökning, samtidigt som man fortsätter att realisera operativa effektivitetsvinster och skaleffekter.
- Värderas som en ”Great Place to Work”, vilket kommer att bidra till att attrahera och behålla de bästa talangerna inom området.
– Den höga ambitionsnivån att fortsätta den positiva trenden att öka effektiviteten och skalbarheten över hela verksamheten kvarstår. Fortsatta investeringar i såväl innehåll som teknik- och produktutveckling, i kombination med effektiv marknadsföring och strömlinjeformade verksamhetsprocesser, är grunden för vår hållbara och lönsamma tillväxtresa framåt, säger Johannes Larcher, CEO för Storytel.
Boktuggs analys: Ovanstående innehåller inte mycket nytt utöver vad som redan kommunicerats. Mer eget innehåll för högre lönsamhet, satsning på ett fåtal mogna marknader och mer ”provskjutande” av tjänsten i resten av världen i hopp om att hitta länder där det lyfter. Drygt tre miljoner abonnenter om tre år är tyvärr inte en signal om ett globalt bolag när Spotify och Netflix adderar lika många varje kvartal. Samtidigt går det inte att jämföra rakt av med film och musik där rättigheter har ett mycket större värde globalt än för ljudböcker där 85 % av lyssningen sker på lokalt språk varav majoriteten på lokala författare. Det finns en nöt att knäcka: övertyga världens största förlag om att det går att hitta en timbaserad ersättning för streaming som är lika bra som styckförsäljningsmodellen.
Boktugg har satt ihop en lista på nyheter som investerare och aktieägare verkligen skulle vilja höra i eftermiddag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!