Idag arrangerar Storytel sin Kapitalmarknadsdag där de ska berätta om framtiden för bolaget. Boktuggs chefredaktör listar 8 nyheter som marknaden och investerare skulle vilja höra av VD Johannes Larcher.
Storytel har haft en skakig resa på börsen. För ganska exakt tre år sedan stod kursen i 185 kr per aktie. Den 21 juli hade aktien rusat till 278,50 kr. Men i september 2021 började raset som Storytel ännu inte hämtat sig från. Igår stängde den på 33,08 kr. Det är nästan 88 procent ner sedan toppnoteringen.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Den här artikeln är inte finansiell rådgivning. Alla investeringar i aktier är förenade med risk att förlora hela eller delar av ditt kapital.
Så med det sagt känns dagens nedtryckta börskurs nästan för nedtryckt. Men det är också en signal om att investerare tvivlar på Storytels förmåga att växa och att bli lönsamma. Det senaste året har framför allt handlat om att kapa kostnader och stoppa blodflödet där Storytel brände kapital i jakt på tillväxt och marknadsandelar på marknader som inte alls hade samma ljudbokstraditioner som Norden.
För att charma alla professionella investerare, fondförvaltare och analytiker så har Storytel bjudit in till en Kapitalmarknadsdag i eftermiddag. Nu är detta inte att jämföra med techjättars evenemang (som Apple nyligen) där man presenterar något revolutionerande i stil med nya VR-glasögon. Men det finns några nyheter som investerare skulle älska att höra idag. Så låt oss i alla fall drömma:
8 nyheter som Storytels aktieägare vill höra
1. Konflikten med Nextory är löst
Hotet från Konkurrensverket kvarstår så länge inte Storytel Books skriver ett nytt avtal med Nextory och tillgängliggör sina titlar där igen. Dessutom påverkar det de Storytelägda förlagens författare negativt. Det är en idiotisk konflikt som bara investerare utan branschkunskap kan tycka är vettig. Om Larcher gick ut på scen och meddelade att den 1 juli är alla förlagets titlar tillbaka hos Nextory skulle många jubla och dra en lättad suck.
2. Storytel lanserar sin streamingtjänst i USA
Visserligen har Storytel köpt Audiobooks.com och har en fot, eller ska vi ärligt säga lilltå, på USA-marknaden. Men denna business drivs med styckköp. Audiobooks.com har visserligen abonnemang, men precis som Audible ger dessa tillgång till 1 bok i månaden (plus en extrabok). Det aktieägarna vill höra nu är att Storytel fått med sig åtminstone några större förlag och kan lansera streamingtjänst med samma modell som i Europa. Sannolikt som en separat tjänst från Audiobooks.com för att låta den sistnämnda leva vidare parallellt.
3. Storytel har köpt en riktigt het rättighet
Det är mycket snack om vikten av eget innehåll. Men istället för att bråka om de uppköpta förlagens kataloger med sina konkurrenter så borde Storytel lyfta sin Original-satsning till en ny nivå. Man har tidigare skrivit ett exklusivt Sherlock Holmes-avtal med Anthony Horowitz. Men aktieägarna skulle älska att höra något hetare än så. Som ett avtal med Ludlum estate om Jason Bourne-serien eller Fleming estate om James Bond.
4. Storytel har signat en författare exklusivt
Läsare och lyssnare har ingen aning om vilket förlag en författare kommer ut på. Däremot har de favoritförfattare (som ofta bytt förlag flera gånger utan att läsaren noterat det utöver kanske lite tekniska problem i skarven då ljudfiler ska byta ägare). Vad skulle hända om Storytel faktiskt signade en eller flera bästsäljande författare på ett exklusivt flerboksavtal? Alltså en riktig bok som i vanliga fall skulle kommit ut hos alla återförsäljare i alla format, inte bara något symboliskt sidoprojekt. En riktig silly season-bomb som att Fredrik Backmans nästa roman kommer på Storytel Original eller att Camilla Läckberg ska skriva fem nya böcker tillsammans med … Leif GW Persson?
5. En tysk satsning
Tyskland är en ljudboksmarknad på 300 miljoner euro (över 3 miljarder kr) som hittills inte fått särskilt mycket kärlek från Storytel. Här skulle investerare vilja höra att det finns en plan för att utmana Audible och Bookbeat. Inte elda upp pengarna, men ska man bli dominerande i Europa så bör man ta en rejäl marknadsandel på den största (?) bokmarknaden här.
6. En nysatsning på Latam och Arabic
När Storytel drog i nödbromsen så hamnade flera marknader i en slags limbo. Lokala chefer sades upp, kontor lades ner. Storytel har fortfarande kanske det största ljudbokskatalogen på arabiska i världen, men ingen satsning. Samma sak gäller Latinamerika som är en tillväxtmarknad där förlagen i Spanien och USA nu börjar inse potentialen. Om inte Storytel ska tappa initiativet så krävs det en satsning där nu. Om två år kan det vara försent. Investerarna vill höra att det finns en balanserad plan, inte en huvudlös elda-upp-pengar-strategi.
7. Storytel har övertygat Penguin Random House
Ett problem för Storytel (och Bookbeat och Nextory mfl) är att världens största förlagshus, Penguin Random House, hatar Unlimited. De vägrar tro på modellen. Det här har lett till att de dragit tillbaka alla engelskspråkiga titlar från de svenska ljudbokstjänsterna. Dessutom har det lett till att vissa PRH-titlar som översätts till svenska inte ges ut som ljudböcker, exempelvis Barack Obama. Därför vill aktieägare och investerare höra att Storytels nya VD lyckats charma Penguin-bossarna och få dem att acceptera en timbaserad ersättning. De behöver inte ha köpt ”revenue share”-konceptet men om PRH släpper sina titlar för streaming är det en global game-changer som gör punkt 2 och 5 ovan till en betydligt enklare uppgift eftersom övriga jättar och rader av mindre förlag skulle följa efter.
8. En ny bättre Storytel Reader
Tänk om Larcher avslutar dagen med ”There is one more thing” och sedan plockar fram en sprillans ny version av läsplattan Storytel Reader där läsaren inte bara kan läsa böcker utan även göra anteckningar med en penna. En Storytel Reader & Writer. Allt smidigt synkat och integrerat mot valfri molntjänst (Dropbox, Google, Amazon, Apple, Microsoft). Och kanske, kanske med en shop som ger tillgång till fler eböcker än dem som är tillgängliga för download. Alternativt att man kan säkra tillgång till en viss titel för evigt genom att köpa den med ett klick.
Förutom de här 8 sakerna vill aktieägarna förstås höra siffror på hur den globala ljudboksmarknaden förväntas utvecklas de kommande åren. Samt hur förändringarna av prissättningen har påverkat lönsamheten och ersättningsnivåerna till förlag/författare. Det är ju först under detta tredje kvartal som prishöjningarna på Unlimited-abonnemang slår igenom på allvar.
Storytel har redan erbjudit en sneak-peak på dagen. Den var inte lika spännande som våra förslag.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!