Vad händer om ett AI-verktyg får i uppdrag att skriva noveller baserade på svenska klassiker? Det undrade förlaget Novellix och bestämde sig för att prova. Projektets fyra noveller har nu släppts och den litterära kvaliteten är öppen för bedömning.
Inspirerade av Nicholas Fernholms AI-genererade barnbok Trisse Traktor bestämde sig Novellix vd Lena Hammargren för att testa om AI kunde skriva något mer avancerat än en barnbok. Med hjälp av förlagets praktikant Isabelle Dray sattes projektet igång och två veckor senare fanns resultatet samlat i asken AI-fyran: Mod och motstånd i en föränderlig värld.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Planen var redan från början att ge ut novellerna.
– Det var självklart med utgivning, oavsett resultat. Vi vill visa hur det blev i och med att vi inte hade arbetat med AI tidigare, så att man har ett underlag. Vi vill ge en ögonblicksbild, så här blir resultatet just nu, säger Lena Hammargren, Novellix vd.
När resultaten av de inmatade promptarna kom var reaktionen till en början positiv.
– Först var vi förvånade – det funkar, den kan skriva!
Men AI visade sig ha en förkärlek för lyckliga slut och stora ord där inget lämnas åt läsaren, långt från den koncentrerade berättelse med djup och dimensioner där läsaren inte skrivs på näsan.
– Det är mycket personlig utveckling, alla blir bättre människor på slutet.
Lena beskriver resultatet som en kombination av sekelskiftes-feelgood och självhjälpslitteratur, där styrkan i novellformatet helt gått AI förbi. Alltså inget som i dagsläget hotar det mänskliga författarskapet. Författaren och litteraturkritikern Fredrik Sjöberg håller med, i en artikel i Svenska Dagbladet beskriver han novellen Hemlängtan som ”fullkomligt förskräcklig”.
Med hjälp av AI skapades titlarna Hemlängtan, Helgas frid, Bohemens väg och Sanningens droppar såväl som förord, baksidestext och omslag. Novellerna ges också ut som ljud- och e-böcker, producerade av AI. Även om de färdiga novellerna i det här projektet inte visade sig utmana texter författade av människor är Lena Hammargren inte främmande för att använda AI-verktyg igen.
– Ja, i någon form, absolut. Alla kommer att göra det, frågan är till vad. Det handlar mycket om att kunna använda det och det var därför vi gjorde det här, vi vill lära oss. Det finns många användningsområden, till exempel marknadsföring, facebookannonser, korrektur eller som inspiration.
De fyra novellerna i asken utgår från klassikerna Röda rummet, Doktor Glas, Kallocain och Kejsarn av Portugallien. Upphovsrätt kring AI-genererade verk är omdiskuterad, både vad gäller rättigheter till det skapade verket och vad AI-verktyget hämtar inspiration från.
– Från vårt håll gör det ingenting. För oss, för vårt förlag, är inte tanken att arbeta med exklusivitet, vi gör det för att sprida texter. Vad gäller den andra sidan, jag var på ett seminarium med Förläggareföreningen i förra veckan och vi gör inget som man inte får göra, även om vi förstår att det är svårt att avgöra var AI hämtar uppgifter. Därför valde vi att hämta inspiration från fria verk.
Hela processen i framtagandet av boken finns att följa på förlagets hemsida.
– Det är full transparens. Redan från början var tanken att vara helt öppna med vad vi gör, säger Lena Hammargren.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!