I Den stora läsutmaningen tävlar Sveriges fjärdeklassare om att läsa mest under höstterminen. Nu har själva arrangemanget vunnit priset Gyllene hjulet i kategorierna Årets samhällsengagemang och Årets sponsring.
Tävlingen den Stora läsutmaningen resulterade i att nära 30 000 av Sveriges fjärdeklassare, i 1 900 deltagande skolklasser, tillsammans läste i nästan 700 000 timmar under höstterminen 2022. Bakom tävlingen står Adlibris, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Rabén & Sjögren i ett gemensamt initiativ. De deltagande klasserna uppmuntras på olika sätt till läsning, bland annat genom aktiviteter, författarmöten och chansen att vinna en klassresa.
Vid kommunikationsbranschens tävling Gyllene hjulet vann själva projektet Den stora läsutmaningen pris i de två kategorierna Årets samhällsengagemang och Årets sponsring.
Gyllene hjulet arrangeras av SES (Sponsrings & Eventsverige) och ska uppmärksamma aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att få genomslag. Priset delades ut av Maxida Märak vid tävlingens branschfest i Stockholm 26 april. Kategorin Årets samhällsengagemang var den kategori som samlat flest inkomna bidrag.
– Det säger något om den tid vi lever i att just ”Årets samhällsengagemang” fick så många bidrag. Det var såklart svårt att välja ut ett men ”Den stora läsutmaningen”, där Sveriges fjärdeklassare tävlar om vilken klass som kan läsa mest under höstterminen, är en så viktig satsning för att peppa barn att läsa mer, så vi landade på det”, säger Linus Almqvist, juryordförande Sponsring, i ett pressmeddelande.
Juryns motivering:
Vinnaren av kategorin har genom ett genuint samarbete med flera aktörer lyckats vända en alarmerande trend som påverkar barns kunskapsutveckling. Med små medel och stor kreativitet har man framgångsrikt skapat en folkrörelse och engagerat barn och lärare från hela Sverige. Vinnaren har bevisat att när en bransch kraftsamlar och samarbetar mellan gränserna kan vi göra stor skillnad.