Fokusera på möjligheterna, lär dig verktygen och använd dem. Den uppmaningen kommer från Nicholas Fernholm som är personen bakom AI-genererade barnboken Trisse traktor.
Nicholas Fernholm är författare och föreläsare inom digitalisering, förändring och framtid. Han har tidigare skrivit Handbok för oförutsägbarhet där han förklarar hur man hittar lösningar på oförutsägbara problem i en föränderlig tid.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
När Nicholas Fernholm läste om en AI-genererad bok som getts ut i USA ville han själv lära sig hur verktygen fungerar och tog sig an uppgiften som ett projekt. Efter två dagar var berättelsen om Trisse Traktor som lär sig hantera sina känslor klar, 20 sidor lång och komplett med illustrationer.
Boken har fått uppmärksamhet, främst för sättet den producerats, och kommer nu att översättas till holländska, engelska, franska, swahili, ukrainska, japanska och flera andra språk och göras tillgänglig som e-bok och ljudbok. Detta görs med en samarbetspartner Reedz AB som naturligtvis översätter och skapar rösten med hjälp av AI.
Fokusera inte på farorna
Hur AI kommer att påverka författare är inte klart, men många projekt är på gång, till exempel för just översättning och ljudböcker. Domedagsprofetiorna om författares framtid är dock missriktade, menar Nicholas Fernholm.
– Jag tycker att man ska vara försiktig med att göra förutsägelser. Det kan vara så att författarskap kommer att förändras, men det viktigaste just nu är att fokusera på möjligheterna, inte farorna, säger han och uppmanar alla, inklusive författare, att lära sig att använda AI.
Användningsområdena är många, men några exempel han ger kan vara att be om hjälp när man fastnat – ”ge mig tio olika sätt att fortsätta den här tanken”, hjälp med kapitelstruktur eller när idétorkan är total att helt enkelt be om en idé. Att författaryrket skulle dö ut av den artificiella intelligensens skapande tror han inte.
– För 30 år sedan vann IBM:s dator Deep Blue över Kasparov i schack, ändå har schack aldrig varit så populärt som idag, trots att AI är bättre än människan. Magnus Carlsen åker jorden runt och spelar schack och det är honom vi vill se, inte en dator.
Upphovsrätten oklar
Vad som gäller kring upphovsrätten av det material som AI använder för att lära sig, eller träna, är något oklar idag.
– Det är relativt outforskat, och ändrar sig fort. Just nu verkar det som att EU ser det som en opt out-modell där upphovspersonen måste explicit säga att materialet inte får användas.
Men Nicholas Fernholm menar att inhämtandet av information fungerar på samma sätt av våra hjärnor, att våra tankar baseras på något vi redan sett.
– När du tänker på en cykel skapas en bild baserad på alla cyklar du någonsin sett. AI kommer också att göra något baserat på vad den har sett tidigare.
Utvecklingen går fort. Trisse traktor har fått kritik för att traktorn inte ser likadan ut på alla sidor, men redan nu har AI blivit bättre tränad på att hålla en karaktär oförändrad.
Det går inte att få upphovsrätt på något som skapats med AI. Trisse traktor säljs, men Nicholas Fernholm hävdar inte någon rätt till Trisse.
Vad utvecklingen inom AI för med sig är svårt att förutspå, men Nicholas Fernholm manar till lugn.
– Jag vet att folk är rädda, det finns många farhågor. Det kan bli så att branschen förändras radikalt. Men det värsta vi kan göra är att kritisera, att skapa rädsla och bara se faror. Det bästa att göra är att använda verktygen: lär dig hur de fungerar och använd dem. Dra nytta av möjligheterna.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!