Jeppe Mossin blir kommersiell chef på Publizon

Förra veckan meddelade Publizon att de köpt svenska Axiell Media, och nu avslöjar företaget Jeppe Mossin, med förflutet på Gyldendal, får titeln kommersiell direktör. Fokus blir att öka antalet försäljningskanaler utomlands – och sprida nordisk litteratur globalt.

− Jag är otroligt entusiastisk över att vi lyckats locka en profil med den kaliber och erfarenhet som Jeppe kommer att bidra med i företaget. Jag kan i all blygsamhet bara beskriva det som en riktig kupp för oss. Jeppe har levt och andats för bokbranschen i årtionden och det råder ingen tvekan om att han är en viktig pusselbit i vår ambition att sprida digital litteratur över hela världen, säger Lasse Nyrup, VD för Publizon. i ett pressmeddelande.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Jeppe Mossin inledde karriären i Victor Hansens bokhandel vid 13 års ålder och har varit en framträdande aktör i den digitaliseringsprocess som bokbranschen har genomgått.

Senast var han internationell försäljningschef och digital försäljningschef på Gyldendal i över sex år, där han har observerat förlagens behov och utmaningar både i Norden och i resten av Europa. Det är just här Lasse Nyrup ser att Jeppe Mossin kan göra en tydlig skillnad.

− Vårt önskemål är att vidareutveckla Publizon utifrån den andelstanke som företaget grundades på. Genom att alla står samman i en branschgemenskap kan vi skapa bättre möjligheter för förlagen. Det har bland annat resulterat i den billigaste distributionslösningen i Europa, och vi avser att bygga mycket mer på det, så att vi därmed optimerar processerna för både Publizon och hela branschen, säger han.

Huvudpersonen själv ser fram emot att kasta sig in i de nya möjligheterna hos Publizon:

− Att få chansen att sprida litteratur till så många som möjligt – och inte bara i Danmark. Som jag ser det kan distribution av böcker över landsgränser göras mycket enklare och bättre än vad som görs idag. Till exempel ser jag möjligheter att förbättra metadata, så att läsarna i slutändan kan hitta rätt

Själv ser huvudpersonen fram emot de nya möjligheterna i Publizon:− Det är extremt meningsfullt att få möjligheten att sprida litteratur till så många som möjligt – och inte bara i Danmark. Som jag ser det kan distribution av böcker över landsgränser göras mycket enklare och bättre än det görs idag. Exempelvis ser jag möjligheter för att förbättra metadata så att läsarna i slutändan kan hitta de rätta böckerna lättare, säger Jeppe Mossin och tillägger:

− Jag blir verkligen motiverad av att vara med och bygga upp något och det är ju i hög grad den uppgift vi står inför. Vi har en solid grund att stå på, men det finns så mycket mer att göra för att ge förlag, bibliotek, bokhandlare och streamingtjänster den bästa servicen som tänkas kan. Jag ser fram emot att använda all min erfarenhet och energi för att hjälpa till att få det att lyckas, säger han.

Läs även Boktuggs analys av Publizons inträde i Sverige

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,