Författarna Katarina Wilk och Alexandra Appelqvist har startat en talaragentur inriktad på författare. BYWRTRS ska hjälpa författarna att bygga sina författarskap och samtidigt låta andra ta del av deras kunskaper, en win/win/win-situation eftersom även förlagen gynnas av att författarna syns.
Alexandra Appelqvist och Katarina Wilk såg ett glapp i marknaden som de hoppas fylla med den nya satsningen, talaragenturen BYWRTRS.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
— Idén kom från två vinklar, kan man säga. För det första, både Katarina och jag är författare och vet att man behöver kämpa med att bygga sitt författarskap. Bokförlagen gör en del PR, men primärt inför lanseringar. Det finns ett stort, spännande spann mellan att prata bok på bibliotek och hålla föreläsningar eller workshop för ett företag som betalar bra. Dessutom ligger det i tiden att investera i medarbetarnas kompetens. Det är mycket fokus på självledarskap i dag, många jobbar på distans. Det är kärva tider, men vi tror att det mer än någonsin är viktigt för företag att stärka sina team och att öka den kollektiva kompetensen. Där kan författare ha mycket att erbjuda, säger Alexandra Appelqvist, företagets CEO.
Bland agenturens författare finns både de som skriver fackböcker och de som skriver skönlitterärt. Tanken är att erbjuda såväl smala som ämnesöverskridande och nytänkande föreläsningar. En facklitterär författare kan prata om sitt ämne, men företaget erbjuder också kombinationer av ämnen som kan komplettera varandra. Dessutom tänker man nytt: varför inte en bokcirkel på företag som kan lyfta frågor och starta samtal och därmed landa i ett mer sammansvetsat team. Eller en deckarförfattare, van att klura fram gåtor, som via beröringspunkter kan hjälpa företag med snåriga projekt att tänka i nya banor.
– Vi vill beröra, utbilda och roa. Sätta i gång tankar och lyfta blicken.
Genom agenturen har de hittat en egen nisch på marknaden.
– Det här borde ha gjorts för länge sedan. Vi har fått fint gensvar från bokbranschen och har redan haft en dialog med HarperCollins. Det är win/win för alla.
Anna-Lena Hernvall, Publishing director på HarperCollins Nordic, håller med.
– Det har saknats en talaragentur som tar sin utgångspunkt just i författare. Det kan vara svårt att hitta en väg ut för den som vill dela kunskap, sätta ljus på samhällsfrågor, väcka känslor eller bara underhålla, så här kommer BYWRTRS fylla ett gap, säger hon.
Katarina Wilk är CMO på BYWRTRS, och har under åren startat flera bolag i skilda branscher. Alexandra Appelqvist har erfarenhet att plocka ur från att ha arbetat med redaktionella event och utbildningar på techmediebolaget IDG, därifrån har hon också ett stort nätverk som varit värdefullt vid starten. Men själva agenturen ska inte bli för stor.
– Grunden i vår agentur är att vi vill hålla den liten och relationsstyrd.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!