Norstedts förlagsgrupp omsatte 432 (459) Mkr under 2022 och resultatet sjönk från 49 till 27 Mkr. En anledning var att mässor och event var tillbaka. Eva Gedin, VD, såg ökade kostnader och större osäkerhet.
– En del av förklaringen till det lägre resultatet är att vi hade två år som ”boostades” av pandemin då mässor, resor och andra evenemang ströks. Vi fick lägre kostnader. Det gjorde att vi hade ett uppdämt behov av att träffas och alla möjliga typer av författarevenemang, säger Eva Gedin till Boktugg. Hon tillägger:
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Jag tror aldrig vi haft så mycket event som förra året. Vissa dagar var det flera evenemang och varje dag vissa veckor.
En annan förklaring till den lägra omsättningen var att man sålde Norstedts kartor som var både butik och förlag till Kartförlaget. En koll visar att det bolaget omsatte 20,3 Mkr (2021) med en vinst på 5,7 Mkr. Omsättningsmässigt är Norstedts förlagsgrupp (Norstedts, Rabén & Sjögren, Printz Publishing, B. Wahlströms, Brombergs, Tiden med flera) därmed tillbaka på 2018 års nivå.
Ekonomiskt påverkade givetvis även av kostnadsökningar på produktionen.
– Det var kännbara höjningar av papperspriser och energipriser som slog igenom på produktionskostnaderna. Extra tufft för oss som har mycket fyrfärgsutgivningar, säger Eva Gedin.
Hur mycket har ni höjt priserna på böcker under året?
– Vi har gjort prishöjningar men inte så mycket att det kompenserar för kostnadsökningarna. Jag tror det finns utrymme att höja mer. Värdet på boken kan gott få justeras.
Sen finns det en faktor till som innebär ett intäktstapp: konflikten mellan Storytel Books (där Norstedts förlagsgrupp ingår) och Nextory som ledde till att nya titlar stoppades i maj och alla titlar plockades bort 1 november. Framför allt är det alltså två månder utan digitala intäkter från en av streamingtjänsterna som påverkat intäkterna med … några miljoner? Eva Gedin kommenterar inte siffrorna i detalj.
– En av våra viktigaste uppgifter är att omförhandla avtal med strömningstjänsterna regelbundet. Det gäller även Storytel som inte bara är våra ägare utan även en återförsäljare. Som förlag vill vi alltid ha så bra betalt som möjligt för våra böcker, säger Eva Gedin.
Däremot konstaterar hon att man inte ser samma starka ökning digitalt som de senaste åren totalt sett.
– Tillväxtkurvan låg ganska platt, nästan i nivå med året innan.
Under 2022 landade den digitala andelen för Norstedts förlag på drygt 30 procent. Andelen är förstås mycket större på skönlitteratur där man har titlar som i första hand ges ut digitalt och print som komplement, medan barnböcker har större tyngdpunkt på pappersböcker.
– Man ska komma ihåg att strömningstjänster är en ganska genrespecifik kanal. Det finns fortfarande många böcker som fungerar bäst i papper. Här tycker jag det finns potential för fysisk bokhandel att ta för sig och dra nytta av den kompetens som finns bland bokhandelsmedarbetare, säger Eva Gedin.
Hon menar att dagens konsumenter är mer medvetna om de värden som finns i fysiska butiker jämfört med ehandel, kanske som ett resultat av att man saknade det under pandemin.
– Fysisk bokhandel är fortfarande väldigt viktigt för bokbranschen för många av våra författare och titlar.
När Norstedts förlagsgrupp presenterar resultatet så hamnar mycket fokus på böckerna och författarna, vilket inte är så konstigt efter höstens prisregn.
Johannes Anyuru, Anneli Jordahl, Iman Mohammed, Hans-Gunnar Axberger, Nina van Der Brink, Ellen Strömberg och Emma Adbåge var alla nominerade till Augustpriset. Sju av totalt arton nominerade kom från Norstedtshuset – ett historiskt rekord. Två av tre Augustpriser tilldelades också författare som ges ut av Norstedts Förlagsgrupp.
– 2022 befäste vår position som ett förlagshus som kan kombinera stora litterära framgångar med en stabil affär. Två Augustprisvinnare, ett Nobelpris och ett positivt resultat talar sitt tydliga språk, säger Patrik Hadenius, förlagschef i ett pressmeddelande.
Till förlagets stora framgångar under 2021 räknas I Just Want To Be Cools Skurkarnas skurk, Emelie Schepp, Annie Ernaux, Handbok för superhjältar-serien, Karl Ove Knausgård, Sommarskuggan-serien, Jonathan Lindström, Liv Strömquist, Moa Herngren, Anki Edvinsson, Anna Jansson och Nilla Kjellsdotter.
Hur toppar man ett sådant år utgivningsmässigt?
– Det var jättebra utgivningsår med allt och avslutningen med Nobelpriset till Annie Ernaux. Det var bra inte bara för oss utan även bokhandeln eftersom vi hade så många utgivna titlar och i pipeline. Och dessutom ett uppskattat starkt kvinnligt författarskap, säger Eva Gedin och fortsätter:
– Vi kan ju inte räkna med Nobelpriset igen och lika många Augustprisnomineringar. Men vi kommer att ge ut ungefär lika många titlar och tycker att vi har en stark lista för både 2023 och en bit in på 2024.
Och hur ser det ut framöver ekonomiskt?
– Vi ser inte riktigt samma tillväxt framöver, den har ju dragits av ljudböcker i flera år. Det blir mer fokus på stabilitet och anpassning till läget. Det är mer oförutsägbart än det varit och det är klart att det är oroligt i omvärlden. Men jag tycker ändå vi ska vara väldigt nöjda med att böcker står sig så bra.
Oavsett hur det blir med litterära priser kommer det att firas under 2023 inom Norstedts förlagsgrupp eftersom det är 200-årsjubileum.
– Ja, nu börjar jubileumsåret. Vi har redan släppt en jubileumsbok, Norstedts 200 nedslag som är en bildrik bok. Lite annat grepp än tidigare förlagshistoriska böcker som kanske mer vänt sig till nördar i branschen. Den här bygger mer på anekdoter, säger Eva Gedin.
De 10 bäst säljande titlarna från Norstedts förlagsgrupp 2022
I Just Want To Be Cool – Skurkarnas skurk
Emelie Schepp – Björnen sover
Annie Ernaux – Åren
Elias och Agnes Våhlund – Handbok för superhjältar Del 7: Tillbaka
Annie Ernaux – Min far & Kvinnan
Tina Mackic – Sommarskuggan och slottsbuset
Karl Ove Knausgård – Vargarna från evighetens skog
Moa Herngren – Skilsmässan
Anki Edvinsson – Sjöjungfrun
Jonathan Lindström – Sveriges långa historia
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!