Bokusgruppen är mitt uppe i en stor IT-satsning för butikerna men måste även investera i utvecklingen av Bokus Play framöver.
Dagens rapport från Bokusgruppen togs emot positivt på börsen. Det var framför allt ett resultat av att bolaget visade upp ett bra resultat och ett starkt kassaflöde som gjorde att man kunde avisera utdelning till aktieägarna. Något som inte är aktuellt i exempelvis konkurrenten Storytel.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nu är Storytel inte heller en konkurrent för mer än en väldigt liten del av Bokusgruppen, nämligen Bokus Play som utgör en mindre del av den del av omsättningen som består av digitala böcker. Hängde ni med?
Bokus säljer digitala böcker både styckvis (eböcker och ljudböcker för download) och abonnemang genom Bokus Play. I rapporten särredovisar man ännu inte själva streamingdelen men omsättningen för digitala böcker ökade från 38,1 Mkr till 41,2 Mkr. En ökning på 8 procent. Av rapporten framgår dock att styckförsäljningen minskade medan prenumeration ökade och att Bokus Play växte snabbare än marknaden som helhet.
Det säger fortfarande inte så mycket, att ni växer snabbare än marknaden från låga nivåer?
– Vi ser digitala böcker som en helhet, vi säljer dem på två sätt. Digital styckförsäljning är ett viktigt område eftersom vi kan ha ett större sortiment där då vissa titlar inte finns för streaming. Dessutom finns det kunder som av olika anledningar inte vill ha ett abonnemang utan föredrar att köpa enstaka böcker digitalt, säger Maria Edsman.
Med tanke på att den totala marknaden för streaming i Sverige uppgick till 1335,7 Mkr under 2021 så förstår ni hur liten marknadsandel Bokus Play fortfarande har. Men samtidigt hade Bokus Online (dvs inkl ehandel med fysiska böcker) totalt 918 000 aktiva kunder förra året. Om Bokus hade lyckats konvertera 5 procent av dem till prenumeranter på Bokus Play skulle de ha 45 000 kunder och en omsättning på 70-80 Mkr. I teorin alltså.
En utmaning för Bokus Play är att deras plattform bygger på Axiell Medias strömningsmotor och avräkningssystem. Detta i sin tur ger ett mer begränsat utbud av eböcker och ljudböcker än Storytel, Bookbeat och Nextory. Idag har Bokus Play runt 60 000 titlar medan de övriga talar om hundratusentals.
– Det är en av flera pusselbitar att utvärdera. Genomsnittsabonnenten upplever förmodligen inte utbudet som ett problem eftersom de viktiga stora titlarna finns där. Den upplevda bredden handlar mycket om kurering, hur vi presenterar och inspirerar i appen, säger Maria Edsman.
Att utveckla app och plattform kostar pengar och även om Bokusgruppen aviserat att de ska investera i Bokus Play är det inte säkert att det blir dramatiska förändringar.
– Det är viktigt att vi lägger investeringar där vi får bäst avkastning. Det är många saker som en ljudboks- och eboksapp ska leverera. Framför allt ska den generera aktiva abonnenter som använder tjänsten och därmed fortsätter prenumerera, säger Maria Edsman.
Den största IT-satsningen senaste tiden har gjorts i butikerna där man har kassasystemet Sitoo och byggt integrationer mot andra system inom Akademibokhandeln.
– Vi har fått bra verktyg för att koppla ihop butikerna med onlineförsäljningen. Nu har vi testkört det under sista kvartalet i ett antal butiker och kommer nu att rulla ut det i samtliga våra egna butiker och därefter i franchisebutikerna.
Akademibokhandeln.se har fortsatt växa under 2021 (ökning till 84 Mkr från 64,7 Mkr 2020) och även om folk återvänder till butikerna så hoppas man på fortsatt ökad försäljning i den kanalen.
– Jag tror nog att Akademibokhandeln Online kommer att fortsätta öka. Under pandemin var det många som upptäckte att det gick att handla även online. Under fjärde kvartalet blev även vårt övriga sortiment tillgängligt där och utgjorde 10 procent av försäljningen. Med tanke på att det är 37 % av försäljningen i butik kan vi nog växa även online på det sortimentet, säger Maria Edsman.
Boktuggs analys: Sammantaget går Bokusgruppen in i 2022 med tillförsikt. Försäljningen av fysiska böcker har varit stabil under de senaste åren och till och med vuxit. Genom att avveckla olönsamma butiker och förbättra sortimentet av non-books har Akademibokhandeln förbättrat sina marginaler.
En stor utmaning återstår fortfarande: Bokus har hamnat på efterkälken i kampen om de digitala bokköparna, alltså de som köper digitala böcker. I jämförelse med konkurrenterna har dock Bokus Play en fördel som inte ska föraktas: de har två andra lönsamma affärsområden (butiksnätet Akademibokhandeln och nätbokhandeln Bokus) som genererar vinst.
Nyckeln blir dock att kunna konvertera en rejäl andel av kunderna i dessa två affärsområden, totalt någonstans mellan 1,5 och 2 miljoner människor, till prenumeranter på Bokus Play. Samtidigt som de fortsätter att handla fysiska böcker och andra varor i samma omfattning som tidigare. I vissa fall handlar det kanske om att få dessa kunder att byta från en konkurrent. Naturligtvis finns det många av Bokusgruppens kunder som idag lyssnar på ljudböcker via Storytel, Bookbeat och Nextory.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!