Storytel har byggt en engelsk landningssida där kunder erbjuds obegränsad lyssning för 9,99 euro i månaden från en katalog med över en miljon eböcker och ljudböcker. Dit hänvisas nu kunder i flera länder i Afrika och Asien, skriver TNPS.
Storytels globala expansion bromsades för ett år sedan, då strategin med expansion före lönsamhet pausades och Jonas Tellander fick lämna VD-rollen. Fram till dess var strategin byggd på erfarenheten från bokbranschen som säger att det krävs lokalt innehåll eftersom lokala författare i allmänhet och böcker på landets språk i synnerhet står för nästan all läsning – och lyssning.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det var en kostsam strategi som krävde flera års investeringar – Storytel räknade med att ett nytt land var lönsamt först efter fem år. Kanske lite snabbare på senare tid.
Nu verkar nya VD:n Johannes Larcher ha anammat en strategi hämtad mer från video- och musikbranschen med utrullning i så många länder som möjligt men där man förlitar sig på en global katalog av främst engelska titlar men även kan nyttja de språk som finns tack vare tidigare lanseringa.
Franska böcker kan exempelvis öppna vägen till ett antal afrikanska länder.
The New Publishing Standard rapporterar idag att Storytel har skapat landningssidor på engelska för en lång rad afrikanska länder som Storytel Gambia, Senegal, Liberia och Sierra Leone men även några europeiska (Storytel Slovakia, Storytel Malta och Storytel Tjeckien. Till och med i Asien hittar TNPS Vietnam som fått en egen sajt. När Boktugg kollar ett dussin andra landsdomäner så hittar vi även Bangladesh, Sri Lanka, Mauritius, Cap Verde, Estland och Domikanska Republiken. Det sistnämnda handlar dock om en spanskspråkig sajt som annonserar 300 000 titlar så frågan är om det är ett arv från Latinamerika-satsningen eller en nystart?
Tidigare har Storytel lanserat i ett land i taget (med vissa undantag). Webbadresser för länder där man ännu inte lanserat hänvisas till en sajt med flaggor för Storytel-länderna:
På torsdag släpper Storytel sin rapport för helåret 2022. Är det då man även tänkt berätta att Storytel nu har en miljon ljudböcker och eböcker och tänker lansera samtidigt i över hundra länder över hela världen? Med samma metod som Bookbeat en gång i tiden rullade ut i hela Europa.
Intressant också att man på den nya ”internationella” landningssidan dels kommunicerar pris i euro och dels väljer att fokusera enbart på Unlimited samt prova gratis i 14 dagar. Tak för lyssning på det sätt man har i Norden kommer sannolikt senare när man lyckats få kunder som slår i taket för lönsamhet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!