Jag började utveckla datorspel tidigt i mitt liv. Spelutveckling sammanför det konstnärliga med det systematiska, och nu utvecklar jag hela spel helt själv. Jag är enstörig men inte misantropisk.
Jag släppte Yono and the Celestial Elephants 2017, och nu i år, 2023, är det dags för mitt nästa stora spelsläpp: Molly Medusa.
Men datorspel har också en del begränsningar. Komplexiteten… den är hög, men den ligger på andra områden. Ett spel måste först och främst fungera tekniskt – tematiken blir alltid sekundär. Romanformatet tillåter tempot att vara långsammare; tankarna får tid att jäsa, nyanser får utrymme att framträda. Redan lilla tonårs-Niklas insåg att han skulle behöva vänta tills han blev ”vuxen” innan han kunde skriva moget nog för en roman. Efter Yono tittade jag på mitt liv och frågade mig själv: Är jag kanske lite vuxen nu? Är det kanske dags?
Väntan var väl värd. Jag har studerat konst och filosofi under tiden. Jag har lärt mig om språk och poesi. Min debutroman är frukten.
Nattglim
- Förlag: Visto förlag
- Utgiven: 2023-01-23
- Jag kan inte lämna ditt slott, sa Astrid ursäktande.
- Jag vet.
- Hon hörde hur gångjärnen till dörren började gnissla, och hur monstrets beniga fötter släpades över golvet där ute. När hon ännu en gång tittade upp från sitt gömställe var dörren stängd. Läs mer »