Har du märkt att Facebook inte längre förhandsvisar bilder från din blogg eller nyhetssajt? För att de åter ska synas måste du fylla i ett formulär. Tacka Tidningsutgivarna och mediejättarna.
Biverkningarna av upphovsrättsdirektivet är många, alltifrån att en video från stranden plockas bort för att det spelas musik i bakgrunden till det Facebook nyligen gjorde när de tog bort förhandsvisningar av länkar. Plötsligt syntes bara domännamnet och rubriken på blogginlägget eller artikeln i flödet. Ingen bild eller textutdrag.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
För alla nyhetssajter och bloggare som gärna vill att besökare på Facebook ska kunna se en förhandsvisning av bild och text på de artiklar de och dearas läsare länkar till krävs därför att de fyller i ett formulär. I alla fall om Facebook tolkat det som att du driver en ”presspublikation”.
Så istället för att du uttryckligen säger åt Facebook att du inte vill att de ska förhandsvisa dina länkar så måste säga till dem att de ska. Eller som Facebook uttrycker det:
”Även om artikel 15 inte gäller privat eller icke-kommersiell användning av presspublikationer av enskilda användare och för användning av enskilda ord eller mycket korta utdrag av en presspublikation, har Facebook, för att respektera principen om utgivarkontroll i artikel 15, beslutat att frivilligt ändra det sätt som vissa nyhetslänkar delas i utvalda jurisdiktioner – till exempel endast som rubrik och hyperlänk – såvida inte pressutgivaren ger oss en licens att visa dem som vi gör nu (”tillstånd”). ”
Journalisten Emanuel Karlsten är en av få svenska journalister som bevakat hela soppan kring upphovsrättsdirektivet och därför var det logiskt att han även blev först att rapportera om att det inte syns bilder när du länkar på Facebook.
Det kan exempelvis se ut så här:
Karlsten följde upp med att intervjua Tidningsutgivarna (som är de som drivit frågan om ”länkskatten” aggressivt i Sverige) och de lovade att de ska kontakta alla tidskrifter för att få dem att inte tillåta Facebook att förhandsvisa bilder och istället kollektivt förhandla med Meta/Facebook i Sverige. Några tidningar tröttnade dock på den dåliga läsarupplevelsen och kanske insåg att Facebook driver en del trafik till deras sajter – och fyllde i formuläret.
Exempelvis Dagens Nyheter.
Så lite extra administrativt jobb för många av oss på grund av att några mediedirektörer tänkte fel. Den konspiratoriskt lagde ser dessutom sambandet mellan mediejättarnas aggressiva retorik om att Google och Facebook skulle betala för att få visa rika länkar och det faktum att Facebook nedprioriterat externa länkar i flödet. Nu har Facebook visserligen alltid velat hålla kvar besökarna på sajten, men de fick knappast en mer positiv syn på utgående länkar när somliga ville ha betalt för att få besökare.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!