ANALYSBREVET: Är det lönsamt med boksigneringar och i så fall för vem? Vi tittar närmare på fenomenet signeringar i bokhandel och räknar lite mer på ekonomin bakom det hela.
Just nu är det högsäsong för signeringar i bokhandel. Inför jul kan en signerad bok vara en extra krydda till julklappen som gör det lite mer personligt. Något som nätbokhandlarna (oftast) inte kan erbjuda.
Men hur är det med signeringar, är det som förr eller har det tappat? Vi intervjuade två bokhandlare på Boktugg i veckan som båda menade att det varken var lättare eller svårare att sälja böcker i samband med signering idag jämfört med för 10-20 år sedan.
Kanske är det skillnad om man går ännu längre tillbaka i tiden, till en tid när nätbokhandlarna inte existerade eller åtminstone inte hunnit ta en rejäl marknadsandel. Det var också en tid när dagstidningarna hade en helt annan hushållstäckning och det faktiskt annonserades när det skulle vara signering och alla kunder såg annonsen i sin morgontidning.