Svenskar kan publicera men inte konsumera ljudböcker på Spotifys nya plattform, konstaterar egenutgivaren Alexander Forselius som i ett gästblogginlägg berättar hur han gjorde för publicera sina egna ljudböcker på Spotify.
Eftersom jag genom åren testat nya ljudbokstrender och tidigare haft en ”ljudbok” på Spotify har jag nu lyckats med konststycket att som svensk publicera min ljudbok på Spotifys nya ljudboksplattform fast jag inte kan lyssna/köpa själv där ännu, på ett sätt som påminner om hur jag som egenutgivare fick in mina böcker på BookBeat för några år sedan.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Så här gick det till:
Det börjar våren 2022. På en presskonferens talar Daniel Ek om att bredda Spotify med nya så kallade ”vertikaler” efter musik och poddar. Ganska snabbt stod det klart att ljudböcker är Spotifys nästa satsning.
Samtidigt har jag lagt författarverksamheten lite åt sidan då jag precis ska satsa som apputvecklare inom musikbranschen, En praktik på det svenska musikbolaget ALOADED under sommaren 2022 blev så lyckad att jag nu jobbar som webbutvecklare åt dem på konsultbasis.
Efter en sommar med sol och bad blir det höst och en höstvarm dag i mitten på oktober dyker det upp i mitt flöde: ”Spotify launches audiobooks in the US”. Euforisk kikar jag och som tekniskt kunnig ser att de tydligen återanvänt sin infrastruktur och vy för betalda podcasts, den så kallade ”open access” systemet som bygger på ”show” modellen för att även lagra och presentera ljudböcker fast orden ”podcast” bytts ut till ”book” och ”episode” till ”chapter” samt några nya fält i metadatan. Ett billigt sätt att expandera till nya innehållstyper.
Jag provar länken till poddbiblioteket men får bara upp en svart skärm eftersom jag har ett svenskt ip-nummer.
Jag testar då att installera ExpressVPN för att gå under amerikanskt ”flagg” och loggar in på ett amerikanskt konto och kommer in.
Så spännande!
På landningssidan för podcasterna ser jag en länk till det numera Spotifyägda bolaget Findaway som fungerar som en aggregator likt ALOADED där oberoende författare kan ladda upp sina ljudböcker för publicering på Spotify
.Jag ”reser hem till Sverige” genom att jag stänger av VPN-tjänsten, plockar fram omslaget och ljudfilerna som Frans Liljenroth läste in av min bok ”Jag Upphäver Gravitationen” vid årsskiftet 2017-2018 och laddar upp dem hos Findaway. Begär isbn-nummer från KB och matar in dem där. Skickar in för granskning. Efter två rundor godkänns boken för distribution.
Sedan ”reser jag till USA” igenom att slå på VPN och söker upp boken på Spotify! Voila! Min svenska ljudbok finns nu redan i Spotifys officiella ljudboksplattform!
Inledningsvis använder Spotify en modell med styckförsäljning av ljudböckerna – i sin egen shop, det ingår alltså inte i själva Spotify-abonnemanget.
Jag vet inte men kanske är jag den första eller i alla fall en av de första författarna från Spotifys födelseland som distribuerar på Spotifys nya ljudbokstjänst trots att de ännu inte släppt in sitt moderland i sin nya tjänst. Även om detta av förklarliga skäl blir lite knasigt då svenskar inte kommer åt den så finns det ju ändå över 100 000 utlandssvenskar bosatta i USA. Och så är man med från dag ett när väl de öppnar portarna i Sverige.
Om gästskribenten:
Alexander Forselius jobbar som IT-konsult åt musikbolaget ALOADED men är även författare som nu är aktuell med sin bok Virtuell semester som kom ut i våras och handlar om att få känslan av att åka bort på semester utan att behöva resa ut i den farliga omvärld vi lever i med pandemier, inflation och krig i Ukraina med hjälp av den senaste tekniken i kombination med meditation och bad. Boken fick varmt mottagande och uppmärksammades bland annat i tidsskriften ”Allt om Resor”.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!