BookBeat omvandlar även Frankrike till en kärnmarknad. Men en nästan ännu större nyhet är att de slopar obegränsad lyssning i Storbritannien och inför sin nya modell med lyssningstak på 20, 50 eller 100 timmar.
– Vi är glada att äntligen kunna ta våra första steg i Frankrike och samtidigt uppdatera vårt erbjudande i UK. Båda marknaderna har visat stor potential de senaste åren. Vårt mål är att arbeta nära förlagen för att kunna erbjuda premiuminnehåll och en hållbar ram för tillväxt på marknaderna. Vi är nyfikna på att lära oss mer om dessa marknader och jag är säker på att Bookbeat kommer att bidra till utvecklingen av dessa marknader under många år framöver, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
På den franska marknaden har Bookbeat skrivit avtal med Hachette Livre och får därmed tillgång till ett stort antal franska titlar.
Men all respekt för Frankrike: den stora nyheten är beskedet att Storbritannien blir nästa marknad där Bookbeat plockar bort obegränsad lyssning som alternativ. Framöver är det 20, 50 eller 100 timmar i månaden som gäller för abonnemangen. Det billigaste kommer att kosta 5,99 pund per månad.
Dessutom: lyssnare som slår i taket på 100 timmar kommer att kunna köpa till fler timmar för att fortsätta lyssna.
Bookbeat har analyserade de 500 miljoner timmar av lyssningsdata som de samlat på sig. Slutsatsen är att den största långsiktiga utmaningen för att få streamingaffären att fungera är storlyssnarna. Som Boktugg tidigare berättat är det bara 5 procent av användarna som lyssnar mer än 100 timmar i månaden – men de står för 25 procent av de lyssnade timmarna.
– Så för att få modellen att fungera i längden måste antingen priset som tjänsten betalar förlagen gå ner eller så måste priset för användarna gå upp. Vi har skapat vår egen lösning på den här utmaningen och det tar bort den påfrestning som storlyssnare skapar på modellen, samtidigt som det tillåter oss att skapa bättre erbjudanden för dem som inte lyssnar så mycket, säger Niclas Sandin och fortsätter:
– I korthet är det en dynamisk modell, baserat på hur mycket du lyssnar kommer du att betala mer. Vi har redan lanserat modellen i Sverige, Finland och Tyskland och vet att det är attraktivt för användare men hjälper oss också att hålla priset vi betalar förlagen på en hållbar nivå.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!