Ett nytt förlag inriktat på fantastik släpper i höst sina första böcker. Bakom Kraxa förlag står Kristina Hård och Henrik Pettersson, båda verksamma vid Lunds universitets författarskola.
Nystartade Kraxa förlag är inriktat på fantastik.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Jag skriver själv i genren så den ligger mig varmt om hjärtat. Jag vet hur svårt det är att hitta förlag, därför ville vi starta ett förlag i fantastikgenren, säger Kristina Hård.
Hon och Henrik Pettersson driver förlaget. De är båda utbildade vid Lunds universitets författarskola och är verksamma där som lärare.
– Det var jag som kom med idén. Vi har känt varandra länge, har bra diskussioner om manus och tänker ganska lika. Det föll sig naturligt att vi skulle starta förlaget tillsammans, säger Kristina Hård.
I dagarna släpptes Folktomt av Markus Sköld, en skräckrysare enligt förlagets beskrivning, och tidigare i höst kom Nina Källmodins Noll dagar kvar, science fiction för unga vuxna. Förlagets debutbok var Sommaren tar slut av Jonatan Olofsgård.
– Vi är jätteglada för de här tre. Nina Källmodin har skrivit för barn tidigare och Jonatan Olofsgård är debutant, det är jätteroligt att ha hittat honom.
I höst släpps även fyra noveller, varav en av Karin Tidbeck. Nu pågår arbetet med kommande titlar. Förlaget har i omgångar haft öppet för manusinlämning och går igenom de manus som kommit in.
– Vi letar framför allt efter manus som engagerar, bra manus som vi jobbar vidare med. Vi vill ge ut svenskskriven fantastik, den har svårt att synas i dag när det finns så mycket engelsk, som inte översätts utan läsarna läser på engelska.
Grunden i utgivningen är riktigt bra berättelser, det ska finnas en story som engagerar. Just berättelsen är också i fokus för förlagets podd Storysyndromet som lyfter fram berättelser, oavsett genre.
Kristina Hård vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att ge ut i fantastikgenren och stod själv utan förlag mitt i en trilogi.
– Det är främst små förlag som ger ut fantastik. De stora förlagen satsar inte lika mycket på fantastik som på till exempel deckare, de har inte gett det samma tyngd. Vi vill ge genren en möjlighet.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!