I torsdags fick Akademibokhandeln på Center Syd chockbeskedet av Facebook: deras sida med över 3000 följare var “avpublicerad”. Techjätten hade låst kontot för alla utom adminstratören utan förvarning och utan att förklara varför.
Akademibokhandeln på Center Syd är välkända på Facebook för sina kreativa inlägg. Ofta med glimten i ögat, men samtidigt oerhört seriösa och hela tiden med en kärlek till böcker och kunder.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Torsdag förmiddag förra veckan kom ett besked om att vårt konto var “avpublicerat”, dvs låst så ingen förutom administratören kan se det på Facebook, berättar butikschefen Johan Zillén för Boktugg och tillägger:
– Vårt Instagramkonto, där vi publicerar till 99% samma inlägg är igång som vanligt. Det sista inlägget innan “kabeln klipptes” var om Bob Dylans nya bok om låtskrivarkonsten.
Har du någon aning om vad som kan ha utlöst Facebooks blockering? Har ni fått någon varning?
– Inte en susning varför detta sker. Vi har aldrig tidigare fått besked om några överträdelser. Vi har inte lagt upp något som överhuvudtaget skulle kunna tolkas som att det bryter mot Facebooks regler. Vi lägger upp boktips, recensioner, info om författarsigneringar i butik med mera. Informationen från Facebook är totalt obefintlig, säger Johan Zillén och fortsätter:
– Inga skäl varför detta sker har meddelats oss, ingen info finns att få någonstans – eftersom Facebook inte går att kontakta, varken via mail, telefon eller röksignaler.
I administratörsläget kan de se två motstridiga besked från Facebook. Under rubriken “Överträdelser mot communityreglerna” skriver Facebook “Goda nyheter: det finns inga överträdelser att visa.” Men strax under skriver de att “Din sida har avpublicerats på grund av fortsatta överträdelser av communityreglerna.”
– Vi har jobbat stenhårt med våra sociala medier i många år – vi är nog bland de boklådor i Sverige som har flest följare – och har byggt upp en community på över 5000 personer på Facebook och Instagram. Det är vår huvudsakliga kanal för att kunna kommunicera med våra kunder. Under pandemin har den varit ovärderlig för oss. Vi brukar posta inlägg en eller två gånger per dag vanligtvis. Morgon och kväll verkar vara de bästa tiderna om inläggen skall bli sedda.
Vad gör ni nu?
– Håller tummarna. Sliter vårt hår. Lite så. Vi har begärt “granskning” av sidan, vilket verkar vara det enda verktyg man har i sådana här sammanhang. Provat att skriva till Facebook på Facebook, på Instagram, på Twitter, på TikTok, men utan att få någon respons tillbaka, säger Johan.
Han har till och med provat att ringa Facebooks kundtjänst i USA, men där fick man bara ett automatiserat svar att använda deras hjälpcenter på Facebook – där man inte får några svar heller.
– Detta är väldigt Kafka … Vet inte om detta kan bero på tekniska fel på FB, eller om någon okynnesanmält vår sida? Någon som inte gillade alla inlägg om Olof Lundhs signering hos oss förra veckan – det blev några sådana, någon HIF:are kanske, säger Johan och försöker skratta åt eländet.
Sedan blir han åter allvarlig.
– Men även om så är fallet, man måste väl få en chans att få bemöta en sådan anmälning? Det är lite bisarrt att ett företag med en så dominerande marknadsställning utan förvarning kan göra så här mot sina kunder – utan att varken låta dem svara, eller ens ge dem en möjlighet att ställa frågor.Är det en tidsbegränsad avstängning? Hur länge i så fall?
Fotnot: Boktugg söker Facebook för en kommentar.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!