Storify Publishing är ett i raden av hybridförlag, men två saker gör att de sticker ut: internationell satsning och att de erbjuder författare att dela upp betalningen av sin investering.
– Som författare själva har vi länge känt att det har saknats en vettig prismodell hos hybridförlagen. Det är stora summor pengar som ska
betalas i produktionskostnad, inte sällan i 100 000-kronorsklassen. I bästa fall kan det delas upp i två betalningar. Nu kan författarna välja att månadsbetala och därmed med kunna gå plus på sina böcker direkt dag ett, säger
Christoffer Sorner, VD och en av grundarna av Storify Publishing, i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Ur förlagets perspektiv kan detta lösas på två sätt: antingen genom att sälja skulden till en kreditgivare (exempelvis en nischbank) och få in hela summan direkt minus några procent eller att själva delfakturera.
Det finns nämligen alltid en risk att författaren som köpt en utgivning inte kan betala. En kreditrisk. Så frågan är vilken väg Storify valt?
– Vi förstår att många undrar exakt hur vi gör detta. Dock är det i dagsläget inget vi kommer att gå in på då vi än så länge är de enda som gör detta så vitt vi vet. Det vi kan säga är att vi erbjuder kunderna allt från 12-60 månader och att vi har helt räntefria erbjudanden, säger Christoffer Sorner till Boktugg.
Liksom de tre andra medgrundarna är han själv författare. Christoffer Sorner som jobbade som film- och musikjournalist från 1995 till 2003 och skrev för bland andra ungdomstidningen Chili, månadsmagasinet Hennes och svenska Playboy. Han debuterade 2004 med ungdomsboken Betong (Bonnier Carlsen) och följde 2005 upp med reportageboken Festival (Spiralla Förlag). Andra delen i serien Rock ’n’ rolldetektiverna Hansson & Nilsson löser fallet igen
(Visto Förlag) släpptes i maj 2022.
Han har med andra ord provat både traditionell och hybridutgivning. Han och de andra har identifierat vad de ser som en lucka.
– Alla våra marknadsundersökningar visar på samma sak. Författare på hybridförlag skriker efter bra marknadsföringshjälp. De känner att de inte får den draghjälpen hos de hybridförlag de ligger hos idag. Därför har vi lagt mycket tid och tankeverksamhet på att ta fram ett paket som verkligen
konkret kommer hjälpa våra författare, säger Christoffer.
Storify har därför tagit fram ett marknadsföringspaket som innebär bokade signeringstillfällen, intervjuer med framstående bokpoddar, liveintervjuer på Instagram och en reklamkampanj som skräddarsys för varje författare av en digital marknasföringsbyrå som Storify samarbetar med.
Förlaget lanserades 1 november och efterlyser nu manus. “Vår affärsidé är att ge ut författare i Sverige som dels kan hitta en publik här, dels i utlandet. Vi tittar därför gärna på genrer som vi vet fungerar bra utomlands. Fantasy, deckare, spänning, thriller, skräck, romance, feelgood, barnböcker för alla åldrar och YA (young adult eller tonårsböcker) i alla ovan genrer”, skriver de på hemsidan.
De betonar dock att inte alla manus kommer att erbjudas utgivning: “Blir du inte antagen kan vi istället erbjuda dig våra lektörstjänster eller en skrivcoach som kan hjälpa dig att förbättra och maximera ditt manus.”
Hur mycket kostar det då att bli utgiven på Storify?
– Vi har inga paket utan priset baseras till stor del på tryckkostnaderna som såklart baseras på format, tjocklek, papper etc. Därför har vi inga priser på hemsidan utan räknar fram ett pris för varje kund. Vi tror de flesta kommer hamna på någonstans mellan 1 000 och 2 000 kr/mån.
Vilka format satsar ni på?
– Vi erbjuder samtliga format och kommer primärt satsa på tryckta böcker (som förstås även släpps som ebok samtidigt). Samtidigt växer ljudboksmarknaden och fler och fler läsare hittar formatet så självklart är det en diskussion vi kommer ha med författarna och är det en författare som endast vill satsa på ljud så kommer vi hjälpa den personen att få ut manuset i det formatet, säger Christoffer Sorner.
När kommer de första titlarna?
– Vi har precis lanserat förlagsdelen och fått in de första manusen för granskning så vi har i dagsläget inget datum för den första titeln även om det finns ett par kandidater redan. Rimligt är om ca 6 månader när vi hittar ett manus som vi tror på. Vi skyndar långsamt.
Ytterligare en sak som sticker ut med Storify är att de erbjuder sina författare att först bli utgivna i Sverige och sedan översatta till engelska för lansering globalt via Storifys agentur.
Här spelar Denice Foletta en nyckelroll. Hon har jobbat som översättare av skönlitteratur sedan 2019 åt flera stora förlag. Denice är författare till två romaner om varulvar publicerade i Australien där hon bor sedan femton år tillbaka.
Storify Publishing kommer inrikta sig på genrer som går bra utomlands.
Det låter som att ni prioriterar kommersiell litteratur?
– Ja, det stämmer utmärkt. Vi har alltid den globala marknaden i åtanke i steg 2 för alla våra författare så vi vill gärna se så kommersiella manus som möjligt, säger Christoffer Sorner.
Konkurrensen bland svenska hybridförlag hårdnar med andra ord.
Fotnot: Låter namnet Storify bekant? Egmont lanserade Saga Storify för något år sedan.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!