Författaren Peter Englund kritiserar “rentvättad bild” av kriget i Ukraina

"Om man tittar mycket i ordinarie medier kan man tro att det bara är hus och stridsvagnar som går sönder, men det centrala är att man dräper människor och att man gör det hela tiden", säger Peter Englund. Arkivbild: Fredrik Sandberg/TT.

Via Instagram vill Peter Englund förmedla bilder av kriget i Ukraina som han tycker saknas. Vore det möjligt skulle han visa ännu fler videoklipp på döda kroppar.
Den bild vi har i Sverige av kriget är väldigt uppstädad och rentvättad.

Ukrainska soldater skjuter en rysk soldat i ett hus. “Upprensning i samband med den ukrainska framryckningen. En rysk soldat har gömt sig, men förgäves…” skriver författaren och akademiledamoten Peter Englund.

På sitt Instagramkonto ukraina_nu lägger han upp videoklipp från skyttegravar och sönderkrigade landskap. På många filmer syns döda kroppar, sårade soldater och ryska krigsfångar.

– Det som verkligen händer är ofta många gånger mer gräsligt än vad vi kan föreställa oss, säger Peter Englund och berättar om ett radioprogram som han medverkade i för att tala om kriget.

– Där sade en journalist att “det är så hemskt i de här städerna, de har ju varken vatten eller elektricitet”. Och då pratar vi om Mariupol där kanske ända upp till 25 000 människor dött. Men det som fanns här var bilden av att man inte har vatten och elektricitet.

Som historiker har Peter Englund skildrat soldatöden sedan debuten med Poltava 1988. Men han har också varit inbäddad reporter för Dagens Nyheter hos amerikanska styrkor under kriget i Irak och rapporterat från krigen på Balkan och i Afghanistan. Nu har han skrivit om den ryska invasionen i Ukraina och hoppas snart kunna åka dit för Dagens Nyheters räkning tillsammans med fotografen Paul Hansen.

– Vår målsättning är att bli inbäddade i ett ukrainskt stridande förband, det är något som vi hoppas få tillstånd att göra.

“Mycket är otäckt”

I presentationen av sitt konto på Instagram förklarar han att det mesta av det material som han publicerar kommer från ukrainska källor och att mycket är otäckt.

TT: Vad är ditt syfte egentligen?
– Att visa upp en mer fullständig bild av vad kriget är, och vad det är som Putin har ställt till med.

Till skillnad från tidigare krig går det som pågår i Ukraina att följa via sociala medier. Stora mängder filmer från robotangrepp och offensiver publiceras kort efter att de har ägt rum. Peter Englund hämtar sitt material framför allt från ukrainska kanaler på meddelandetjänsten Telegram men också från ukrainska Instagramkonton.

– Där följer jag enskilda människor, det här är inget opartiskt projekt, säger han apropå sitt Instagramkonto.

Men vilka klipp går att lita på och vilka är propaganda? Det ukrainska försvarsdepartementet twittrade ut en bild på en plastlåda med guldplomber och uttryckte fruktansvärda misstankar om “ett mini-Auschwitz” som spreds vidare av internationella medier och även av Peter Englund.

Raderade inlägget

Bilden kom från byn Pisky-Radkivsksi nära Charkiv och när den tyska tidningen Bilds reporter kom till platsen visade sig plomberna vara stöldgods från den lokala tandläkaren, något som följare också skrev till Peter Englund som först konstaterade felet i kommentarsfältet och sedan raderade inlägget.

TT: Sedan dess har du lagt till en passus längst upp om att du gärna tar emot påpekanden om fel?
– Ja, många som följer är ukrainare bosatta i Sverige, de hjälper också till när mina egna grova översättningar inte räcker.

TT: På traditionella medier hade du haft en redaktör till hjälp, hade inte det varit bra även här?
– Det hade det kanske varit, men jag ser inte hur det ska kunna fungera så på sociala medier, där måste jag använda mitt omdöme. Förutom att jag är historiker har jag även arbetat inom den militära underrättelsetjänsten, för länge sedan visserligen, men jag är inte helt främmande för frågeställningar om vad det är vi tror att vi ser.

Bilder på döda kroppar och våld censureras delvis av Instagram som också valde att helt stänga ner hans konto i 24 timmar efter att han publicerat en bild på ett civilt dödsoffer för en rysk robotattack.

– Jag skulle visa mer om det var möjligt, men det går ju inte, jag använder Instagrams plattform och då måste jag anpassa mig till deras regler.

TT: Tänker du på att de döda inte ska gå att identifiera?
– Nej, jag tänker inte så. Det fungerar ungefär som när jag har ett historiskt material, säger han och exemplifierar med Vietnamkriget och den amerikanska arméns massaker av civila i Song My 1968 som Peter Englund skrev om flera decennier senare.

– Jag har alltså varit i byn där och pratat med folk. Det riktigt stora var när den amerikanska arméfotografen släppte sina egna bilder på vad som hänt i Song My. Det var då som det obscena och groteska blev tydligt. Det var det som gjorde att det här materialet fick sådant genomslag, att man kunde visa hur jävla gräsligt det här var.

Erika Josefsson/TT

Fakta: Peter Englund

Född: 1957 i Boden.

Bor: I Uppsala.

Bakgrund: Historiker, disputerade 1989 vid Uppsala universitet med en avhandling om stormaktstiden. Parallellt med det akademiska arbetet skrev han den populärvetenskapliga boken “Poltava” som blev hans genombrott som författare. Blev 2001 professor vid Dramatiska institutet i Stockholm. Sitter i Svenska Akademien sedan 2002. Var ständig sekreterare mellan 2009 och 2015.

Senaste bok: Onda nätters drömmar : november 1942 och andra världskrigets vändpunkt i 360 korta kapitel som kom tidigare i år.

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

TT

TT

Sveriges mest trovärdiga nyhetsförmedlare är är för många TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som sedan 1921 varit en oberoende aktör i Mediesverige med mottot snabbt, korrekt och trovärdigt. Boktugg samarbetar med TT för att få tillgång till fler boknyheter och intervjuer än vi själva hinner med.

tt@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.