Storytels streamingintäkter för tredje kvartalet 2022 landade på 742 MSEK, (+27 procent vs Q3-2021). Antalet abonnenter ökade under kvartalet till 2,064 miljoner. Båda siffrorna något över prognos.
– Jag är glad att ansluta till Storytel-teamet, som levererat ännu ett starkt kvartal. Tillsammans har man visat på övertygelse och beslutsamhet i genomförandet av företagets strategi riktad mot prioriterade marknader, lönsam tillväxt och långsiktig hållbar framgång, säger Johannes Larcher, ny CEO på Storytel, i ett pressmeddelande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Vilka slutsatser går det att dra av det gångna kvartalet? Resultatet ekonomiskt dröjer tills kvartalsrapporten släpps den 3 november. Idag presenterades utfallet när det gäller nyckeltalen streamingintäkter och abonnentutveckling.
- Streamingintäkterna för segmentet Nordics under det tredje kvartalet 2022 uppgick till 493 MSEK, vilket var i linje med prognos. Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i det nordiska segmentet var 1 129 000 i Q3, vilket motsvarar en årlig ökning om 10 procent och motsvarar +105 000 betalande abonnenter jämfört med Q3 2021.
- Streamingintäkterna för segmentet Non-Nordics uppgick till 250 MSEK under Q3 2022, vilket motsvarar en årlig tillväxt på 84 procent. Exklusive Ryssland, där nedstängningen slutfördes den 30 september, uppgick den årliga tillväxttakten till 102 procent. Antalet betalande abonnenter i Non-Nordics uppgick till 935 000 under tredje kvartalet 2022. Detta motsvarar en årlig tillväxt på +34 procent, och +53 procent exklusive Ryssland.
Det är ingen tvekan om att Rysslandskrisen fortfarande tynger Storytel. De flesta hade räknat med att Non-Nordics skulle passera Nordics under 2022, i alla fall sett till antalet abonnenter.
Ökad intäkt per kund utanför Norden
Storytels köp av Audiobooks.com i USA har i alla fall inneburit att intäkten per abonnent per månad ökat, från 65 kr (Q3-2021) till 89 kr (Q3-2022). På den nordiska marknaden ligger motsvarande siffra relativt stabilt, 145 kr (Q3-2022) jämfört med 146 kr (Q3-2021).
En reflektion är också att sett till de senaste kvartalssiffrorna så närmar sig Storytel en rullande årsomsättning på 2 miljarder kronor i Norden och 1 miljard utanför Norden. Totalt snart över 3 miljarder. Samtidigt var börsvärdet på hela Storytel vid stängning igår kväll strax under 2,4 miljarder.
Nu spelar omsättning inte lika stor roll idag som det gjorde för två år sedan eftersom investerare värderar lönsamhet högre. Nextory gick tidigare idag ut och meddelade att de är lönsamma i Norden och satsar på att vara det på global nivå redan vid årsskiftet.
Kommer Storytel att lyckas med samma sak? Det återstår att se i de två kommande kvartalsrapporterna. Gårdagens Nobelpris kan i alla fall bidra till att det svenska och finska Storytelägda förlagen får en garanterad (?) storsäljare i julhandeln.
På tal om Nobelpriset kan ju Storytel glädjas åt att de i sin nyligen lanserade franska tjänst har flera av titlar av Annie Ernaux som ljudböcker.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!