Läsklar är en vetenskapligt testad metod som gör att barn lär sig läsa i rekordfart. Trots det är metoden som utvecklats av läraren och specialpedagogen Anna Aldenius Isaksson inte allmänt känd i skolvärlden.
Anna Aldenius Isaksson tog fram metoden Läsklar för att förbereda sin dotter med Downs syndrom för skolstarten. Lär man sig inte läsa i ettan behövs ofta extra resurser hela skoltiden, så när Anna för flera år sedan kom som lärare till en ny skola i mars månad och det visade sig att elva barn i årskurs ett ännu inte lärt sig att läsa tog hon fram sin metod.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Jag skyndade på och det visade sig att det gick att knäcka läskoden på en kvart om dagen i två månader. Innan sommarlovet kunde de läsa hjälpligt. Alla barn vill läsa, det är så svårt att inte vara som de andra, att inte kunna läsa när de andra i klassen kan. Det blir ångestfyllt, det låser sig och blir ännu svårare att lära.
Metod med vetenskapligt stöd
Läsklar är en multisensorisk metod som består av fyra steg. Det är en intensiv men kort insats, en lekfull kvart om dagen i åtta veckor är det som behövs.
Metoden har vetenskapligt stöd. Utbildningsforskaren Jens Dietrichson har testat Läsklar i tolv skolor i Skåne, bland eleverna valdes 161 elever ut, de i förskoleklass och första klass med störst svårigheter att läsa. Efter att ha lärt med Läsklar förbättrades läsförmågan tydligt.
Sedan Eslövs kommun ingick i forskningsprojektet implementeras metoden på kommunens alla låg- och mellanstadieskolor. Runt hundra skolor i Skåne kan metoden, på Gotland sprids den och skolor i Danmark har börjat använda Läsklarmetoden, beroende på att forskaren Jens Dietrichson arbetar i Danmark.
– Det är intressant. Vi säger inom skolvärlden att vi ska jobba med ”vetenskapliga och beprövade metoder”. Det finns få vetenskapligt beprövade metoder för barn i risk att inte lära sig i takt med klasskamrater, men Läsklar är det. Ändå är den okänd i stora delar av landet, säger Anna.
Projektet Familjen läser
I Helsingborg används metoden i projektet Familjen läser som lär femåringar att läsa och räkna i områden där risken för skolmisslyckanden är som störst. Målet är en jämlik skolstart för alla barn, även de som av olika anledningar inte får läshjälp hemifrån. I ett annat projekt som Anna var med och startade, Skolfam, arbetar specialpedagoger, psykologer och socialsekreterare tillsammans för att stärka familjehemsplacerade barns skolgång. Resultatet blev att andelen av dessa barn som kom in på gymnasiet var högre än för andra barn.
– Man borde inte få släppa upp barn från ettan som inte kan läsa om man inte testat allt som är vetenskapligt beprövat.
Som ett komplement till skolan kan föräldrar använda metoden för att träna med sina barn, men Anna vill av princip inte sälja Läsklar-material till privatpersoner.
– Nej, det är skolorna som ska ha det och som ska lära barnen läsa.
Annas dotter Sofia Isaksson, som ju var den första att testa metoden, har verkligen anammat språket. Hon skriver mycket dikter och har gett ut en bok.
– Sofia är gift och har ett fantastiskt liv. Hon klarar sig helt själv och mycket beror på att hon nu har en funktionell läsning.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.