Ljudbokstjänster motverkar bästsäljarism – främjar bästinläsarism

Effekten av att byta inläsare mitt i en serie. Till vänsterer Bookbeat jämförelse av bok sju och åtta, till höger Storytel jämförelse av snittbetyg för böckerna i serien. Montage: Boktugg.

Lyssnarna rasar när förlaget byter inläsare på en populär ljudboksserie samtidigt som de bästa inläsarna är fullbokade i ett år. Inläsarna har fått allt större makt på ljudbokstjänsterna.

Förra veckan släpptes den åttonde boken i Ewert Truut-serien, Där korparna skriker av Dag Öhrlund. De första sju böckerna i serien är inlästa av Stefan Sauk (som även läste in den tidigare Silverbielke-serien) och har varit väldigt populära. Under Storytels ”Topp 50 idag” ligger boken trea.

Det anmärkningsvärda är att förlaget bytt inläsare – till författaren själv. Och lyssnarna, eller många av dem, reagerar kraftfullt negativt på skiftet.

Förlagschefen på Lind & Co, Kristoffer Lind, berättar om bakgrunden till bytet i dagens avsnitt av Förlagspodden. Orsaken var att Stefan Sauk meddelade att han var fullbokad i mer än ett år framåt och inte ens ett dubblat arvode kunde få honom att stuva om i kalendern. Kort sagt, han var inte så angelägen om att läsa in ännu en bok om Ewert Truut.

Det är också ett exempel på hur de allra hetaste och mest eftertraktade inläsarna är fullbokade för lång tid framöver. I vissa fall är en bidragande faktor att de även har andra uppdrag utöver ljudböcker, som teater eller film. Men ofta handlar det om att alla förlag (och författare) springer på samma namn.

Men hur illa reagerar då ljudbokslyssnarna på författarinläsningen av Dag Öhrlund? Ja, ska man tro betygen på ljudbokstjänsterna så är det väldigt illa. Men samtidigt ska man komma ihåg att många ”missnöjesröstar”, det vill säga de blir sura och besvikna och markerar med en etta i betyg för att ”förlaget ska vakna!”. Över tid jämnar det ut sig när fler personer hunnit lyssna, varav en del faktiskt inte tycker att skillnaden är så stor.

Jag har själv reagerat när man bytt inläsare mitt i en serie, det är störande. Men efter ett tag vänjer man sig. Oftast.

Jämför de här två skärmdumparna från Bookbeats app och jämför betygen på den sjunde och åttonde boken i Ewert Truut-serien:

Byte av inläsare gav lägre betyg. Skärmdumpar och montage: Boktugg.

Inte nog med skillnaden i betyg på inläsare, även boken får lägre betyg. Vilket onekligen känns som en överreaktion från lyssnarna om nu inte den senaste boken verkligen är sämre än den föregående. Tittar vi på snittbetyget på Storytel har faktiskt detta repat sig något sedan vi tog skärmdumpen överst, nu har den 3,5 istället för 2,8 stjärnor. Även på Bookbeat är nu boken uppe i 4,1 och uppläsningen 3,3. Så den verkliga utvärderingen kan inte göras förrän om några månader.

Så vad innebär detta? Ja, det är ett tecken på att förlagen måste skola in nya inläsare och hitta nya röster för att inte vara beroende av stjärnornas scheman och möjlighet att välja och vraka bland manus.

Samtidigt så blir effekten av reaktionen och siffrorna ovan att förlagen blir än mer försiktiga med att chansa på okända eller nya inläsare, vilket leder till att stjärnorna blir än mer eftertraktade.

Bästinläsarismen frodas i prenumerationstjänster

Kristoffer Lind pratade i podden om att prenumerationstjänsterna i viss mån har motverkat bästsäljarismen genom att folk vågar prova nytt i större utsträckning än vid styckköp. Samtidigt kan vi då konstatera att den istället skapat en bästinläsarism.

Men som alla vet är det ett övergående problem. Om några år kommer stjärnorna att licensiera ut sina röster till företag som erbjuder produktion av ljudböcker med talsyntes. Då kanske alla kan välja Stefan Sauk som inläsare. Eller Dag Öhrlund.

Ett annat perspektiv är att författare som själva kan läsa in sina böcker kan få en konkurrensfördel. Något som hittills är vanligast bland barnboksförfattare som Astrid Lindgren, Sören Olsson, Anders Jacobsson och varför inte humorgänget IJustWantToBeCool som gått från ljudbok till pappersbok – givetvis med sina egna röster. Bland vuxenböcker är John Ajvide Lindqvist en av de författare som läser in sina egna ljudböcker.

Vem vet, kanske är det ett lyckokast för Dag Öhrlund att han ”tvingats” läsa in sin egen bok. Om några år kommer läsare att undra varför de hade en annan inläsare på de första sju böckerna i serien när han släpper bok tjugosex.

Med en framtid där talsyntes används allt oftare kommer troligen författaruppläsningar att bli vanligare då de bara behöver producera sin röst – inte läsa hela böcker. Men det dröjer några år.

LÄS ÄVEN: Fem steg till självläsande böcker via ljudböcker med talsyntes

Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,