Italienska StreetLib är tämligen okända i Sverige. Kanske ändras det nu när skånska förlagsprofilerna Mattias Lundgren och Erik Osvalds blivit delägare.
– För att nå ut globalt måste man ha en starkt digital plattform att jobba mot. Jag tycker det har saknats bland de svenska aktörerna. StreetLib har framtiden för sig, både i Europa och i resten av världen, säger Mattias Lundgren i ett pressmeddelande.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Mattias Lundgren och nystartade Spartacus Culture Invest går in som delägare i distributionsbolaget StreetLib. StreetLib, med huvudkontor i Milano, är en helhetslösning inom digital distribution och print on demand.
Bland investerarna finns även Erik Osvalds, tidigare VD och grundare av Historiska Media.
Blir ni en konkurrent till exempelvis Publit och BoD inom print-on-demand nu?
– POD är stort och det finns plats för flera aktörer. Den svenska marknaden är inte prioriterad för StreetLib på POD heller såvitt jag vet, säger Mattias.
Kanske är det snarare svenska förlag som vill gå på export som kommer att bli StreetLibs kunder då de nu kan distribuera både eböcker, ljudböcker och tryckta böcker till en mängd olika kanaler.
Han kom själv i kontakt med StreetLib 2019 på en bokmässa i Thessaloniki.
– Jag och StreetLibs VD Giacomo D’Angelo var talare på mässan. Vårt mål på WAPI (Word Audio Publishing International) var att finnas överallt och StreetLib täckte flera kanaler som vi inte hade tillgång till. Så WAPI har jobbat med dem sedan dess, säger Mattias.
Ansvarig för programmet på den grekiska bokmässan var Carlo Carrenho som i samma veva började jobba för Word Audio. Idag jobbar han istället på … StreetLib.
Kort intervju med Giacomo D’Angelo, CEO, StreetLib
Eftersom få svenskar har koll på StreetLib bad vi företagets VD, Giacomo D’Angelo berätta lite om dess historia.
– StreetLib grundades i juni 2006 i Milano, Italien och backas av en solid grupp av erfarna aktieägare. Jag anslöt till företaget 2009 som en av de första mjukvaruingenjörerna och blev VD i slutet av 2018, säger Giacomo D’Angelo.
Samtidigt som han blev VD inleddes ett nytt kapitel för StreetLib som började investera i sin plattform med en långsiktig vision.
– Vi ville gå från “distribution av eböcker” till vad det är idag: en allt-i-ett-lösning för förlag och kreatörer som hanterar en mängd tjänster som distribution av eböcker och ljudböcker digitalt, eboksproduktion och redaktionella tjänster, print-on-demand, hantering av metadata, business intelligence, marknadsföring samt ekonomitjänster, säger Giacomo.
Var befinner sig StreetLib idag, omsättning och anställda?
– Vi har idag runt tio anställda och genererade 2021 ungefär 5 miljoner euro i intäkter. Vi hanterar en katalog på 480 000 eböcker, 10 000 ljudböcker och 10 000 POD-titlar. Vi servar över 10 000 författare och mer än 1000 förlag från fem kontinenter. Vårt distributionsnätverk är kopplat till öve 50 försäljningskanaler i EU, USA och Asien, säger Giacomo och tillägger:
– Men det som gör mig verkligt stolt är en annan siffra: vi hanterar böcker på över 150 olika språk.
Han menar att vi bara befinner oss i början av den digitala renässansen [för bokbranschen] och att StreetLib fokuserar på att bygga en plattform för bokutgivare som kan skala över format, affärsmodeller och geografiska områden. Det är också därför de startat TNPS, som drivs fristående av Mark Williams i västra Afrika för att få ett annat perspektiv än det annars dominerande västerländska.
När det gäller print-on-demand, hur många länder når ni där och erbjuder ni POD i Sverige?
– Vi trycker våra böcker i Italien med flera avancerade lokala tryckeripartners. I dagsläget är vår POD-verksamhet begränsad till Italien medan vi erbjuder våra digitala tjänster till hela världen. Så, nej vi erbjuder inte POD i Sverige. Men vi diskuterar med ett antal internationella POD-partners med målet att expandera POD-verksamheten utanför Italien de närmast 12-18 månaderna.
Vad ska de nya pengarna från investerarna användas till?
– Att accelerera marknadspenetrationen och tillväxten i Europa och resten av världen. Liksom att ytterligare utveckla vår one-stop-shop-plattform, fokusera ännu mer på digitalt ljud och POD-området.
Vad innebär det för er att få Erik och Mattias till StreetLib?
– Jag har alltid trott att den viktigaste tillgången vi har i vårt bolag är humankapitalet i vårt team, våra samarbetspartners, delägare och kunder. Jag är säker på att Erik och Mattias kommer att höja ribban ytterligare. Vi arbetar för att bli den bästa publishing-plattformen i vår tid och vi behöver deras kunskaper, deras energi och deras visioner, säger Giacomo D’Angelo.
Kommer ni att bli mer aktiva i Sverige nu?
– Nej, inte i dagsläget.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!