Hashtaggen #Bokstället, inspirerad av #Booktok, är framtagen av TikTok tillsammans med Bokus och ska göra det lättare för användarna att hitta boktips.
Bokus och TikTok går samman för att inspirera till ökad läslust och lyfta intresset för läsning på den svenska marknaden. Den gemensamt skapade hashtaggen #Bokstället är inspirerad av den internationella succén #Booktok, en hashtag med idag 58 miljarder visningar med boktips på TikTok på världens alla språk.
– Samarbetet med att främja läsning tillsammans med TikTok under #Bokstället känns fantastiskt på många sätt, säger Henrik Graan, marknadsansvarig på Bokus. Att arbeta tillsammans med TikTok, som är en av våra prioriterade kanaler, har blivit en självklarhet för Bokus när det gäller att tipsa om och prata om böcker.
#Bokstället startade för några dagar sedan och har redan över 1,9 miljoner visningar.
– Att hashtaggen #Booktok är en kraft att räkna med vet vi, säger Liv Sandberg, VD på TikTok Nordics. Det har avspeglat sig långt utanför plattformen där man noterat ökad bokförsäljning. Nu vill vi använda den kraften och rikta in oss på att öka den svenska läsglädjen och inspirera till att plocka upp en bok framför mobilen!
Bokus kommer regelbundet lägga upp boktips och inspiration under hashtaggen #Bokstället, men självklart kommer även kreatörer på plattformen spontant bidra med inlägg till sina följare under #Bokstället.