Mediavision rapporterar att antalet svenska hushåll som prenumererar på en streamingtjänst för ljudböcker för första gången passerar en miljon.
Den svenska ljudboksmarknaden visar stark abonnenttillväxt, enligt Mediavisions analys av svensk ljudboksmarknad under det första kvartalet 2022. Drygt 280 000 hushåll har tillkommit de senaste 12 månaderna, fram till och med Q1 2022. För första gången når ljudbokstjänsterna fler än 1 miljon hushåll. Detta nya rekord är särskilt intressant eftersom det inte kan tillskrivas pandemin och det ökade intresse för betalda medietjänster som då noterades.
Det stora antalet nya hushåll på ljudboksmarknaden möts dock inte av motsvarande omsättningstillväxt. Prenumererande hushåll betalar i genomsnitt mindre idag än under fjolåret, förklarat av stor konkurrens mellan aktörerna. Mediavision uppskattar att omsättningstillväxten Q1 2022 är +14 procent jämfört genomsnittlig kvartalsomsättning 2021.
– Vi ser att efterfrågan på ljudbokstjänster fortsätter att växa. Att det under de senaste 12 månaderna har tillkommit 280 000 nya hushåll är ett tydligt bevis för detta. Tillväxten är dock spridd över många aktörer på en marknad som kännetecknas av betydande konkurrens. Det är vanligt att hushållen jagar kampanjerbjudanden och även byter ljudboksleverantör. Detta bidrar till att hushållens genomsnittliga utgifter hålls tillbaka under första kvartalet 2022 jämfört ifjol, vilket dämpar omsättningstillväxten, säger Marie Nilsson, VD på Mediavision, i ett pressmeddelande.