Cannie Möllers nya bok Alla försvann vi blev kvar är skrämmande aktuell. Ungdomsroman eller vuxenbok? Det är i alla fall ungdomar i huvudrollen.
– Länge trodde jag att det var en ungdomsroman jag skrivit men förlagets lektörer och redaktör tyckte annorlunda. Och det är ju inte första gången ungdomar är huvudpersoner i en vuxenroman. Dessutom – de ungdomar jag hoppas ska hitta fram till den här boken läser nog gärna böcker för vuxna, säger Cannie Möller.
Det finns tydliga paralleller till händelser i vår omvärld just nu och de senaste åren.
– Att vakna upp till en värld som över en natt helt förändrats – vi är med om det dessa dagar när ett osannolikt hemskt krig utspelar sig bara tvåhundra mil ifrån oss. Det var först svårt att ta till sig att detta verkligen hände. Samma känsla av overklighet drabbar den femtonåriga John i boken.
Det börjar med föräldrar som hostar och fortsätter när John och de andra eleverna i klassen uppmanas att anmäla föräldrar som insjuknat eller som inte går till jobbet. Samma eftermiddag blir han själv vittne till hur soldater knuffar hans egna föräldrar ut ur porten. I bara morgonrockarna blir de infösta i en jeep som kör iväg. Mardrömmen fortsätter när en främmande kvinna väntar på honom i familjens vardagsrum. Han får tio minuter på sig att plocka ihop det viktigaste. Han ska bli omhändertagen på en internatskola under den tid hans föräldrar vårdas.
– John blir inlåst på en skola som förvandlats till ett förvar för barn och ungdomar som gjorts föräldralösa genom att deras familjer tvångsomhändertagits, berättar Cannie.
Mardrömmen har blivit verklighet efter att ”Rådet för samhällets bevarande” tagit över landet efter att en pandemi satt skräck i befolkningen. Deras agenda är total kontroll av befolkningen, brott mot restriktioner och nya ordningsregler leder till inlåsning i karantäner.
– Befolkningen blir tagen på sängen, ingen hinner protestera, många anser till en början att de stränga reglerna antagligen är nödvändiga för att bekämpa smittan som likställs med invasion från främmande makt. Människor blir förlamade av skräcken för smitta och medverkar till den påbjudna övervakningen av grannar och närstående.
Debatten om restriktioner i samhället under pandemin känns igen.
– Jag är förstås glad och tacksam över att själv ha sluppit vara med om Johns upplevelser – men vi var väl många som förskräcktes av bilderna från östra Kina där människor släpades ut och kördes iväg i militärfordon. Till vad? Vad hände med dem sen? Var finns de nu? Obehagliga svar fladdrar genom hjärnan, säger Cannie Möller.
Utan att avslöja för mycket – Johns liv kommer inte att avslutas bakom Hallbyhovs strömförande staket. Istället träffar han Minna och hennes lillebror Oskar. Historien utvecklar sig till en sorts roadmovie på jakt efter överlevnad. Uthållighet, uppfinningsrikedom och starka känslor för varandra driver dem vidare genom ett övergivet och nersläckt Roslagen.
Alla försvann vi blev kvar
- Förlag: Lava Förlag
- Format: Danskt band
- Språk: Svenska
- Utgiven: 2021-12-09
- ISBN: 9789189269064
Precis som i debutboken Kriget om källan (1983, kommer i nytryck på Bonnier Carlsen 2022) dras Cannie till historier där mycket står på spel. Det gäller att överleva. Men trots de yttre påfrestningarna – eller kanske också på grund av dem – blir de nära relationerna helt avgörande.
– Kärlek och starka relationer är alltid drivande i mina berättelser. Känslor som kanske måste döljas eller omformas i det akuta läget huvudpersonen befinner sig men som läsaren ändå blir påtagligt medveten om, säger Cannie.
Den nästan mirakulösa kraft som ligger innesluten i mänskliga relationer upphör aldrig att intressera henne.
– Det är den kraften som är drivmedlet i mina böcker, kanske anledningen till att jag överhuvudtaget vill berätta, vill skriva.
De senaste åren har Cannie skrivit relationshistorier som också blivit spänningsromaner, bland annat Lifterskan, Besökaren och Kirurgens dotter, den senare skriven tillsammans med Henry Meyer.
– Apropå kärlek borde jag kanske nämna den relation som uppstår mellan författaren och karaktärerna i historien. Jag tror inte jag kan gestalta några karaktärer utan att få starka känslor för dem. Också för de som blir destruktiva i historien, säger Cannie och fortsätter:
– Jag har en karaktär som ofta heter Helen, hon har dykt upp i flera av mina ungdomsromaner som Lucia och Tagg i hjärtat. I Kirurgens dotter är det dottern Jonna som är en ”Helenkaraktär”. Hon blir alltid ett problem för alla som har med henne att göra – även för mig. Hon är krävande (vill helst vara huvudperson), hon är självupptagen och egoistisk. Vill alltid ha allt. Henne älskar jag på ett väldigt jobbigt sätt. Hon brukar få sin vilja igenom och få ett större utrymme i berättelserna än vad jag planerat. Ofta måste jag skriva om många gånger för att tillfredsställa henne och dessutom kanske ompröva hela berättelsens upplägg och dramaturgi. Till slut har jag tvingats inse att vi kanske är en del av varandra, hon och jag.
Cannie Möller hade en annorlunda väg till berättandet – via teatern när hon fick jobb på Riksteatern strax före studenten. Sedan fortsatte det med turnéverksamhet över landet i en fri grupp under många år. Därefter har hon arbetat som regissör och dramatiker i TEODOK, en teaterförening där proffs samarbetar med amatörer. Nu senast i musikalen Johanna från Kallhäll 1912-2025.
– Teatern var min bästa berättarskola, där lärde jag mig något om att gestalta, om att försöka hitta de små berättande detaljerna, det som ger karaktärer liv och personlighet. Jag insåg också värdet av att söka det motsägelsefulla i en karaktär, det som skapar spänning och djup.
Teater är fortfarande en stimulerande bisyssla för henne. Cannie menar att som manusförfattare och regissör får man ingå i ett kreativt kollektiv – en mycket vitaliserande möjlighet.
– Romanförfattandet är fantastiskt – jag kan inte vara utan det – men det kräver ensamhet, teatern erbjuder gemenskap.
Har du några förebilder eller inspirationskällor?
– Det kan definitivt vara andra författare som exempelvis Dostojevskij och Margaret Atwood, deras böcker har betytt oerhört mycket för mig. Teater och film kan ge mig både kickar och tankar som leder mig vidare. Men allt kan vara inspirationskällor när jag börjar på en historia. Det är nästan så att jag tycker att det jag läser i tidningen, det jag upplever runt omkring mig – nästan allt har bäring på min berättelse. Kanske allra mest det som skrämmer mig, det som är hot för oss som människor, säger Cannie Möller.
Skriver du på någon ny bok?
– Klart jag gör! Ett par stycken. En av historierna handlar om John. Vad som händer sedan, efter katastrofen. När ett samhälle ska byggas upp igen, när relationer sätts på prov. Den där kärleken mellan Minna och honom – vad var det för något? Kommer den att klara påfrestningen av en sorts normalitet eller var den beroende av det yttre hotet? Ännu har jag inte svaret på det, säger Cannie och tillägger:
– Jag skriver helt enkelt om det som berör mig. Och inte bara mig – större delen av mänskligheten inser väl att framtiden inte ser övertygande trygg ut.
Alla försvann vi blev kvar
Författare | |
---|---|
Förlag | Lava Förlag |
Genre | Deckare, thrillers och spänning |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 451 |
Vikt | 550 gr |
Utgiven | 2021-12-09 |
SAB | Hc.01 |
ISBN | 9789189269064 |