Nya bokappen Boksy har varit igång några månader. Bakom står Stabenfeldt förlag som i över trettio år skickat ut boxar till barnfamiljer med ett magasin, bok och prylar.
– Med Boksy-appen försöker vi skapa en annorlunda upplevelse där hela familjen samlas kring läsningen i en digital värld. Vår inriktning eller nisch är att motivera hela familjen att läsa, säger Vlatko Kotevski, som är ansvarig för Boksy och teknisk utveckling på Stabenfeldt.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Stabenfeldts förlag är för många okänt, men deras produkter har de flesta barnfamiljer träffat på i form av prenumerationsboxarna Penny & Friends (hästar), GIRL:IT (girl power) och Kickerz (fotboll). Konceptet är att motivera barn till läsning genom deras intressen. Traditionellt har dessa marknadsförts genom mailingar (postutskick) och bilagor till barnfamiljer.
– Sedan 1,5 år tillbaka är 90 % av vår marknadsföring digital. Traditionella mailingar och bilagor fungerar inte lika bra längre, säger Vlatko.
En annan trend som även Stabenfeldt noterat är tillväxten för digitala böcker. Förlaget kände att de var tvungna att hänga på och bestämde sig för att bygga en egen bokapp. Efter 1,5 års intensivt arbete lanserades appen i december 2021.
– Vi har budget och vi har användare. Det finns en stor kundbas av folk som haft boxarna och utöver själva Boksy-appen satsar vi nu även utifrån samma teknik att skapa interaktiva magasinappar för Penny & Friends, GIRL:IT och Kickerz som motiverar barn till läsning genom gamification.
Även i Boksy-appen har man implementerat olika typer av gamification för att motivera hela familjen till ett ökat läsande. Genom att läsa böcker samlar användaren läspoäng. Barn kan växla ut sina läspoäng till bland annat Robux (en specialvaluta på spelplattformen Roblox som används av miljoner svenska barn). Syftet: att få barn att vilja läsa mer. Familjen kan dessutom följa hur de ligger till med läsandet jämfört med andra familjer via en topplista i appen.
– Den familj som läser mest varje månad belönas med ett pris för hela familjen. Vi kommer även att köra en stor kampanj i sommar som blir en lästävling med en resa som förstapris, säger Vlatko.
Innehållet i form av boktitlar då? Jo, redan idag har Boksy skrivit avtal med mellan 50 och 60 förlag och har över 10 000 titlar. Man har byggt integration mot Bokinfo (deras nya tjänst för fildistribution) och Axiell. Publit är på gång.
– Både antalet användare och antalet titlar i tjänsten växer varje dag. Vi har lagt mycket fokus på barnböcker men det är lika viktigt att få mamma och pappa att använda Boksy så vi vill ha in även vuxentitlar.
Vi har sett flera försök att lansera digitala bok- och magasinappar inriktade på barn. Några har gått under för att de saknat finansiering, men där har Stabenfeldt en fördel i att ingå i IMP-koncernen (där även NE ingår). Dessutom har Stabenfeldt fortfarande sina prenumerationsboxar som ges ut i tre länder: Sverige, Norge och Finland.
– Faktum är att vi ser en växande trend både för våra fysiska boxar och Boksy. Vi kommer nu också att lansera våra interaktiva magasin-appar i alla tre länderna men Boksy kommer inledningsvis endast fokusera på Sverige. Vi har bara varit live i tre månader och vill trimma in allting ordentligt innan vi lägger till fler länder, säger Vlatko och tillägger:
– Men vi har byggt en plattform som gör att vi kan lansera andra marknader enkelt. Inom två-tre år är vårt mål att ha mellan 100 000 och 200 000 användare.
Appen och plattformen har utvecklats inhouse med ett team på sex utvecklare. Men man använder ett SDK från Colibrio (som även Bookbeat använder) för eboksläsaren.
– Med hjälp av Colibrios teknik har vi skapat en otroligt digital läsning med stöd för Epub 3 vilket innebär att vi till och med kan visa video inne i böcker, men framför allt ljud.
Nu börjar den stora utmaningen: att locka användare – och att locka förlag att tillgängliggöra sina titlar hos ännu en digital boktjänst.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!