🐇 JK Rowlings Kickstarter (Nyhetsbrev #382)

Kickstarter som skattkista för JK Rowling? Foto: iStock.

Redan fredag (kvÀll). Vart tog den hÀr veckan vÀgen? Fattar ni att det Àr 1 april om en vecka, Àven om vÀdret inte riktigt har valt mellan vinter och vÄr. PÄ torsdag sÀtter vi punkt för Bokrean för i Är. Slutspurt hos exempelvis Adlibris och Bokus (affiliatelÀnkar).
Även denna vecka har det varit mer jobb i kulisserna pĂ„ sajten Ă€n nyhetsartiklar. SĂ„ Ă€r det nĂ€r man inte Ă€gs av en stor mediekoncern. Precis som i alla smĂ„förlag och bokhandlar blir man mĂ„ngsysslare.

Idag: Hur man ÄterberÀttar en verklig hÀndelse korrekt, JK Rowlings 6,5-miljarders-Kickstarter, Storytels transparens vs Spotifys och mycket mer.

PÄ tal om Rowling: Putin jÀmför behandlingen av rysk kultur med Rowling-bojkott

/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg

Syns du inte, finns du inte. Precis som man mÄste Àta för att överleva sÄ mÄste företag sÀlja för att leva vidare. DÀrför har vi tagit fram Boktuggs annonsmeny. Varför inte bestÀlla en nr 3 och en nr 6 inför nÀsta mÄnad?


Baserad pĂ„ verkliga hĂ€ndelser – men hur korrekt kan det bli?

I veckan gav det nederlÀndska förlaget Ambo Anthos upp och drog in hela upplagan av den omstridda boken som pÄ svenska fÄtt titeln SÄ förrÄddes Anne Frank, skriven av den kanadensiska författaren Rosemary Sullivan.

Hon har följt ”ett internationellt team, lett av tidigare FBI-agenten Vince Pankoke som sökt svaret pĂ„ vem som lĂ„g bakom att Anne Frank och hennes familj hittades av nazisterna”. Boken ger svar, eller en teori. Som i sin tur kritiserats av nederlĂ€ndska historiker.

(VÄr nyhet i veckan Àr att det svenska förlaget HarperCollins Nordic inte drar in Anne Frank-boken utan stÄr bakom författaren.)

Det hÀr Àr en nyttig pÄminnelse om att varje bok vi lÀser som skildrar hÀndelser lÀngre tillbaka i tiden aldrig kan hÀvdas vara hundra procent sanning. Det behöver inte ens vara sÀrskilt lÄngt tillbaka i tiden.

Varje berÀttelse som Àr baserad pÄ verkliga hÀndelser Àr en tolkning. Och framför allt Àr det en gallring ur ett enormt material. Författare av historiska romaner lÀser mÀngder av böcker och annan tillgÀnglig information för att skaffa sig en bakgrund och sÄllar dÀrefter.

UngefĂ€r som journalister. I det hĂ€r nyhetsbrevet hittar du korta notiser pĂ„ 20–30 ord som ska sammanfatta artiklar vi lĂ€st i andra medier som Ă€r 300–1 000 ord lĂ„nga och som i sin tur baseras pĂ„ intervjuer och annan research. Du lĂ€ser ett destillat, i bĂ€sta fall. I sĂ€msta fall en lösryckt mening och en felaktig slutsats.

IgÄr spelades en rad viktiga matcher i olika idrotter. Sista omgÄngen i hockeyligan, en landskamp med plats i VM i Qatar. Alla dessa matcher har skildrats av hundratals journalister och samtidigt betvittnats av tusentals miljoner tv-tittare.

Dessa skildringar skiljer sig Ă„t. Jag var sjĂ€lv pĂ„ en SM-kvartsfinalmatch i innebandy och kan intyga hur olika vi sĂ„g pĂ„ olika situationer och hĂ€ndelser. Även dĂ„ vi kunde se repriser pĂ„ video tolkar vi det olika. Ibland utifrĂ„n vĂ„r kunskapsnivĂ„ (regler, strategi, spelförstĂ„else) och ibland styrt av vĂ„ra sympatier för spelare och lag.

Man skulle kunna dra paralleller till hur diktatorer försöker skriva sin egen historia i realtid genom att beordra journalister och historiker att förmedla en rubbad vÀrldsbild. Och dessutom fÀngsla eller mörda alla som ifrÄgasÀtter den historia de berÀttar.


SÄ drar JK Rowling in 6,5 miljarder pÄ Kickstarter

I veckan passerade Brandon Sandersons Kickstarter en ny drömgrÀns, nÀr man rÀknar om hans dollar till svenska. Trots att dollarkursen sjunkit (i skrivande stund 9,39 kr istÀllet för 9,98 kr den 7 mars) sÄ har han nu dragit in över 300 Mkr.

Vi har skrivit mer om kampanjen tidigare men det Ă€r svĂ„rt att greppa vad det innebĂ€r. LĂ„t oss dĂ€rför ersĂ€tta Sanderson med JK Rowling och fundera över om hon gjort samma sak – skrivit fyra nya romaner om Harry Potter under pandemin istĂ€llet för ”bara” en barnbok om en julegris.

Sanderson har fĂ„tt in 33 miljoner dollar frĂ„n 143 000 backare. I snitt 230 dollar per person (och detta tack vare paketering) motsvarande 2 167 kr.

Det Àr rimligt att anta att JK Rowling hade fÄtt mer uppmÀrksamhet i media Àn Sanderson fÄtt. Och dessutom Àr hennes fanbase större, trots Twitterstrider pÄ senare Är.

LĂ„t oss sĂ€ga att hon skulle anstĂ€lla ett team och göra samma grej. Kanske fĂ„ 2 miljoner personer att lĂ€gga upp i snitt 2 167 kr.

DÄ hade JK Rowling dragit in 6,5 miljarder kronor innan första boken ens Àr tryckt. Det Àr vad hon skulle tjÀna pÄ att sÀlja tvÄ miljoner exemplar vardera av fyra böcker, totalt Ätta miljoner böcker.

Men en traditionell förlagsdeal skulle ge rÀtt bra betalt det med, 200 miljoner kronor. Att trycka böcker, merchandise och expidera tvÄ miljoner ordrar kostar förstÄs pengar. SÀkert en fjÀrdedel av intÀkterna. Men likvÀl hade hon fÄtt 25 gÄnger sÄ mycket som en traditionell royalty.


Kommer Storytel att bli lika transparenta som Spotify?

Kritiken mot ”techjĂ€ttarna” frĂ„n upphovsmĂ€n vĂ€xer sig allt starkare. Det mullras om hur de tar en alldeles för stor del av kakan och bara lĂ€mnar smulor till dem som skapar musik, konst och litteratur.

En mÄltavla Àr Spotify dÀr vi med jÀmna mellanrum serveras berÀttelser om hur fÄ ören artisten fÄr för en stream. Dessa ören stÀlls i relation till de löner som toppchefer och utvecklare fÄr. Man jÀmför lingon med syltfabriker och det Àr klart att det framstÄr som ruttna lingon och en sanning som döljs i socker.

Spotify har emellanÄt försökt peka pÄ att det Àr en förenklad (och i deras ögon en falsk) bild eftersom en stor del av pengarna försvinner pÄ vÀgen frÄn Spotify till artisten. Denne har nÀmligen skrivit avtal med skivbolag (jÀmför bokförlag) som ofta ska ha största delen av kakan eftersom de bekostat marknadsföring och produktion. Dessutom finns ett team av lÄtskrivare och producenter som inte bara tar betalt för de timmar de lÀgger utan sin erfarenhet. De vill ocksÄ ha del av kakan.

Betalar Spotify för dÄligt? Ja, jÀmfört med andra streamingtjÀnster. Men som Spotify redovisade pÄ en sajt de skapat, Loud & Clear, sÄ Àr det stora summor de betalar ut. Under 2021 betalade Spotify ut över 7 miljarder dollar till musikindustrin, mer pengar Àn nÄgot annat bolag under ett enskilt Är genom tiderna.

Sedan kan man tycka att de Àven borde redovisa hur mycket de faktiskt betalar per lÄt. DÀr finns det andra som gjort undersökningar. Men förmodligen handlar det om att ersÀttningen varierar mellan olika skivbolags avtal.

Vilket för oss till jĂ€mförelsen mellan musikstreaming och bokstreaming. Även hĂ€r skiljer sig standardavtalen för Storytel, Bookbeat, Nextory och Bokus Play frĂ„n de avtal som förlagen med de starkaste titlarna och största katalogerna kan förhandla sig till.

Författarförbundet och mÄnga andra upphovsrÀttsorganisationer anser att detta borde vara transparent. Att förlagen ska redovisa för författaren exakt vad varje tjÀnst betalar.

Det hade onekligen varit intressant att fÄ upp dessa siffror pÄ bordet. Att svart pÄ vitt veta att X kr per timme Àr vad streamingtjÀnsten Y betalar.

Men Ä andra sidan vet vi inte vad som gÀller för fysiska böcker heller. Visst, fpriset listas i Bokinfo men inte avtalen mellan ÄterförsÀljare och förlag kring rabatter, returer, fraktkostnader etc. Med andra ord vet vi inte dÀr heller.

SÄ vad Àr en rimlig sweet spot för en digital strömmad bok? För mÄnga Är sedan menade en insatt person att kostnaden mÄste landa pÄ 25 kr. Att det var en balans mellan vad förlagen behövde och vad digitala ÄterförsÀljare (och bibliotek) förmÄdde.

Nu vet vi att styckpris inte kommer att fungera i en digital tjÀnst dÀr lÀsaren/lyssnaren kan konsumera obegrÀnsat. Det behöver vara en timbaserad ersÀttning. Och kanske ligger denna sweet spot nÄgonstans mellan 2,50 och 3,00 kr per timme. För att klara det mÄste förmodligen streamingtjÀnsterna införa nÄgra former av tak och begrÀnsningar. TÀnk mer mobilbolag Àn videostreaming.

Storytel Ă€r mĂ„ltavlan i bokbranschen. Kanske Ă€r det dags för dem att bygga en sajt likt Spotifys? Å andra sidan Ă€r Storytel (börsvĂ€rde ca 6 miljarder kr), trots veckans Ă„terhĂ€mtning pĂ„ börsen efter att storĂ€garen EQT köpt pĂ„ sig under ”aktierean”, en vĂ€ldigt liten fisk i jĂ€mförelse med Spotify (börsvĂ€rde ca 272 miljarder kr).


NĂ„gra kortare

đŸ–Œïž GIF-RIP. Stephen Wilhite, en av skaparna av Graphics Interchange Format (idag kĂ€nt för animerade GIF-bilder) i slutet av 80-talet, dog förra veckan i sviterna av Covid. Han blev 74 Ă„r. Förresten: 2013 gjorde Wilhite klart för NY Times hur GIF ska uttalas: “The Oxford English Dictionary accepts both pronunciations. They are wrong. It is a soft ‘G,’ pronounced ‘jif.’ End of story.”

🎧 SpotifyFred. Google och Spotify har gjort en deal. SĂ€kert miljarder. Spotify har lĂ€nge anklagat bĂ„de Apple och Google för de höga avgifter (15-30 %) de tar av prenumerationer vid betalning direkt i appen. DĂ€rför har Spotify (liksom ljudbokstjĂ€nster och filmtjĂ€nster) tvingats hantera prenumerationer i egna system pĂ„ webben. Nu ska Spotify slippa detta via Google och hoppas öka konverteringsgraden till betalande kunder. Kanske öppnar detta vĂ€gen för Storytel, Bookbeat, Nextory mfl, i alla fall för Androidkunder. Hur lĂ€nge dröjer det innan Apple följer efter? LjudbokstjĂ€nsten Naudio (fd Snicks Stories) anvĂ€nder redan betalning i apparna.

đŸ•žïž FörlagsnĂ€tverket. Ett antal smĂ„ och medelstora bokförlag har bildat ett nĂ€tverk för att tillsammans kunna skapa opinion för viktiga frĂ„gor. Bland annat Ordfront, Sekwa, Polaris, Fri Tanke, Historiska Media, Leopard och Kaunitz-Olsson deltar (skriver de sistnĂ€mnda i sitt nyhetsbrev).


Uppsnappat

đŸŽȘ BolognaBesökare. BarnboksmĂ€ssan i Bologna (Italien), som avslutades igĂ„r, gjorde comeback som fysisk event. Drygt 21 000 besökare (varav 40 % utlĂ€ndska besökare) var endast 25 % lĂ€gre Ă€n 2019.

đŸ§č Ulrika KĂ€rnborg (som skrivit flera historiska romaner) debuterar som barn- och ungdomsförfattare med Nattflygare om hĂ€xprocesserna i Älvdalen under 1600-talet. Det Ă€r första boken i ”Stormens döttrar”, en serie fristĂ„ende berĂ€ttelser om flickor i historiska brytningstider.

📚 Biblioteksföreningen i Ukraina vittnar om flera förstörda bibliotek och bibliotekarier som inte hörts av pĂ„ flera veckor.

đŸ’» 109-Ă„riga bloggaren Dagny Carlsson har avlidit. Hon började blogga som 100-Ă„ring och blev kĂ€nd som vĂ€rldens Ă€ldsta bloggare. Tillsammans med HelĂ©n Bjurberg skrev hon boken Livet enligt Dagny : i huvudet pĂ„ en 104-Ă„ring (2016) som Ă€ven slĂ€ppts som ljudbok.

👠 Ljuderotik eller ljudporr? Di Digital skriver om Ohcleo, Blanche Stories och Ava Stories som alla tre tror pĂ„ en vĂ€rldsmarknad för erotiska berĂ€ttelser i mobilen. Erotik finns förstĂ„s Ă€ven i de stora streamingtjĂ€nsterna, men sextech Ă€r en miljardindustri sĂ„ kanske finns det plats för denna ljudboksnisch?

đŸŽ€ Melloprogramledaren, artisten och youtubern Anis Don Demina ”addar” författare pĂ„ CV:t. SjĂ€lvbiografiska Maskinen Ă€r skriven i samarbete med Leone Milton (journalist, författare till bland annat Till mina torskar tillsammans med Hanna Widerstedt).

đŸ» Putins drivkrafter beskrivs, för dem som vill förstĂ„ dem, i boken Det fallna imperiet av RysslandskĂ€nnaren Martin Kragh som slĂ€pps i dagarna.

🌍 Arabiska eböcker Ă€r en bristvara. Det Ă€r exempelvis vanligare att eboklĂ€sare stödjer kinesiska och andra asiatiska sprĂ„k Ă€n arabiska. Det finns ett omfattande problem med piratkopiering av böcker pĂ„ arabiska – kanske delvis pga dĂ„ligt utbud av lagliga eböcker?

đŸ“© Pullman Pulls Out, hade varit rubriken i engelsk tabloid. Författaren Philip Pullman avgĂ„r som brittiska författarförbundets ordförande eftersom han inte kĂ€nner sig fri att uttrycka sina personliga Ă„sikter som ordförande. Det Ă€r efterdyningar av debatten om Kate Clandys Some kids I taught and what they taught me.

đŸ•”ïžâ€â™€ïž Fem pĂ„ BokmĂ€ssan. Internationella gĂ€sterna Elly Griffiths (Storbritannien) och Deon Meyer (Sydafrika) kommer till Crimetime pĂ„ BokmĂ€ssan 2022. Även svenskarna Lars Kepler (pseudonym för Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril), Malin Persson Giolito och Sofie Sarenbrant har lovat komma. Biljetter och seminariekort slĂ€pps idag.


Boktugg och detta nyhetsbrev befinner sig i stĂ€ndig utveckling. Om du gillar det vi gör sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna bli en Supporter. Och jobbar du i bokbranschen ska du givetvis bli en Insider. Ytterligare ett sĂ€tt att stötta oss Ă€r att anvĂ€nda vĂ„r sökmotor för böcker och klicka dig vidare pĂ„ köplĂ€nkarna sĂ„ fĂ„r vi en liten kickback via affiliateavtal. Eller köp en annons.

Dessutom tar vi gÀrna emot nyhetstips eller förslag pÄ förbÀttringar pÄ tips@boktugg.se

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren Àr journalist sedan 30 Är tillbaka och författare till mer Àn tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla vĂ„ra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka hĂ€r för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden pĂ„ Park Lane”

”Morden pĂ„ Park Lane” Ă€r en berĂ€ttelse som riktar sig frĂ€mst till dig som gillar spĂ€nning och mordgĂ„tor, hĂ€r i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,